تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟

تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟


چیلر چیست؟

چیلرسیستمی است که به واسطه یک چرخه تراکمی یا جذبی، گرما را از آب دفع کرده و آن را سرد می سازد. از آبی که به واسطه چیلر تامین می شود می توان برای تهویه هوا در دستگاه هایی چون هواساز و کوئل بهره برد. خنک کاری در این دستگاه به واسطه آب، هوا و یا تبخیر ممکن می شود.(سرویسکار فن کویل)

به طور کلی چیلرها در حوزه تهویه مطبوع (برای خنک سازی هوا) یا در حوزه صنعتی (برای خنک سازی و در نتیجه آن کاهش استهلاک دستگاه های صنعتی) استفاده می شوند و جزو پرکاربردترین دستگاه ها می باشد.

تعمیر و سرویس فوری چیلر و مینی چیلر در تهران و کرج در سایت فدک تهویه 

چیلر ها را بر اساس نوع عملکرد، به دو دسته تقسیم می شوند که این دسته بندی شامل چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی می باشد .

مینی چیلر چیست؟

همان طور که از نامش هم پیداست، مینی چیلر، یک دستگاه چیلر کوچک با ظرفیت محدود است. از  مینی چیلر به طور عمده برای سرمایش ساختمان های مسکونی کوچک یا کارگاه هاو صنایعی استفاده می شود که واحدهای منفک و پرشمار نداشته باشد. این دستگاه ها هم به طور عمده تراکمی می باشند و سیستمی که در آن ها استفاده می شود هم سیستم هوا خنک می باشد.(سرویسکار مینی چیلرسرویسکار پکیج )

تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟

یکی از بزرگترین چالش های استفاده کنندگان این دستگاه ها(چه در مقیاس صنعتی و چه در مقیاس های مسکونی) چالش انتخاب بین چیلر و مینی چیلر است. اینکه از چیلر به عنوان یک تهویه مرکزی استفاده شود و یا اینکه از چندین چیلر کوچکتر به صورت جداگانه.

مهمترین تفاوت چیلر و مینی چیلر به عنوان دو نمونه از انواع تجهیزات صنعتی و تجاری، در ظرفیت خنک سازی آب و ابعاد و اندازه آن ها است. سیستم‌ چیلر برای کنترل دما و خنک سازی در بسیاری صنایع کاربرد دارند. انتخاب نوع مناسب چیلر صنعتی یا چیلر خانگی بر اساس همین تفاوت ها انجام می شود.

انواع چیلر

بر اساس تفاوت چیلرهای تراکمی و مینی چیلرها، انواع آن ها برای کاربردهای تجاری و صنعتی طراحی می‌شوند.

  • چیلرهای هوا خنک
  • چیلرهای آب خنک

چیلرهای تراکمی

چیلرهای تراکمی که با نام چیلرهای تراکمی تبرید بخار نیز شناخته می شوند، مطابق با سیکل تبرید تراکمی بخار که سیکل کارنو است طراحی و عمل می کند. در ساختار چیلرهای تراکمی چهار بخش اصلی در چرخه تبرید تراکمی عملکرد دارند که این چهار جزء اصلی به ترتیب کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط می باشند.

چیلرهای تراکمی بر اساس نوع کندانسور به کار گرفته شده در آن ها به دو دسته چیلرهای هوا خنک و چیلرهای آب خنک تقسیم می شوند. چیلرهای آب خنک در قیاس با چیلرهای هوا خنک از راندمان و بازدهی بالاتر برخوردار است و در مسائل زیست محیطی عملکردی بهتر دارد.

چیلر های هواخنک

چیلرهای هوا خنک یا چیلرهای هوایی، چیلر هایی می باشند که از سیکل تبرید تراکمی برای فعالیت خود استفاده نموده و دارای کندانسور هوایی می باشند. از لحاظ کارکرد عملکرد چیلر هوایی مشابه با چیلر آبی یا آب خنک می باشد اما تفاوت آنها در نوع کندانسور به کار گرفته شده در آن می باشد.

در چیلر هوایی، مبرد پس از ورود به کمپرسور دچار تراکم شده و افزایش فشار و دما را تجربه می نماید و پس از آن به کندانسور هوایی وارد می شود تا هوای محیط را خنک نماید و با هوا خنک می شود و پس از آن به شکل مایع از شیر انبساط عبور نموده و با کاهش فشار و دما وارد اواپراتور می شود و گرمای آب را به خود جذب نموده و پس از آن به کمپرسور باز می‌گردد تا سیکل بار دیگر تکرار شود و آب خنک نیز به دستگاه‌هایی مانند فن کوئل و هواساز منتقل می‌گردد تا برودت مورد نیاز برای فضای داخلی ساختمان و یا عینک سازی فرآیندها و تجهیزات صنعتی فراهم گردد.

چیلر های آب خنک

چیلرهای آب خنک، دسته ای از چیلر های تراکمی باشند که در ساختار آنها از کندانسور آبی استفاده شده است و به همین دلیل با نام چیلر آبی یا چیلر آب خنک شناخته می شوند. عملکرد این نوع چیلر مشابه چیلر هوا خنک می باشد با این تفاوت که در این چیلر مبرد به وسیله آب خنک می ‌گردد.

در این نوع از چیلرها برای خنک کردن دمای مبرد مافوق گرم معمولا از برج خنک کننده استفاده می شود.

چیلرهای جذبی

چیلرهای جذبی، دسته ای از چیلر ها می باشند که برای عملکرد بر اساس سیکل تبرید جذبی عمل می‌نمایند و برخلاف چیلر های تراکمی جذب کننده و ژنراتور به جای کمپرسور استفاده می کند.

لیتیوم برماید، از معمول ترین خنک کننده در چیلرهای جذبی می باشد. در سیستم چیلر های جذبی در بخش جذب کننده بخار آب توسط لیتیوم برماید جذب می‌شود و در ژنراتور آب با جذب حرارت به بخار تبدیل می شود.

تعمیر چیلر

بخار آب در داخل کندانسور به مایع تبدیل شده و در خنک کننده تحت فشار نیز به بخار تبدیل میگردد و تغییر فاز می دهد. آب برای تبخیر گرمای نهان خود را از محیط دریافت می نماید که این عمل باعث تولید سرمایش می گردد. آب به جذب کننده بر می‌گردد تا سیکل دوباره تکرار شود.

چیلرهای جذبی نیز شامل دسته بندی می باشد که به دو گروه چیلرهای جذبی تک اثره و چیلرهای جذبی دو اثره تقسیم می شوند.

انواع کمپرسور چیلر

  •  کمپرسور اسکرال(حلزونی)
  •  کمپرسور اسکرو(مارپیچی)
  • کمپرسور سانتریفیوژ(گریز از مرکز)
  •  کمپرسور پیستونی(رفت و برگشت)

کمپرسور اسکرال(حلزونی)

کمپرسور اسکرال(حلزونی) توسط  دو قطعه حلزونی یا مارپیچ بیرونی ( اسکرال) ثابت و دیگری متحرک یا مارپیچ درونی ( در حال دوران ) باعث تراکم گاز شده و فشار و دمای آن را بالا می  برد این قطعه به موتور متصل می‌شود. سپس بخار مبرد سرد به داخل مارپیچ ثابت کشیده شده و بین دو مارپیچ متراکم شده و در نهایت از وسط مارپیچ ثابت به طور یکنواخت خارج می‌شود. . استفاده از کمپرسورهای اسکرال در مواقعی که در چیلرها و یا سردخانه ها نیاز به ظرفیت بالایی نداریم، متداول است.

هر سیکل کمپرسور اسکرال شامل سه مرحله مکش، تراکم و تخلیه می‌شود. در برخی کمپرسورهای “دور ثابت”، با بلند کردن و یا جابجا کردن یکی از مارپیچ‌ها از محل نرمالشان، ظرفیت برودتی کنترل می‌شود. کاهش بار باعث جدا باقی ماندن مارپیچ ها و در نتیجه متراکم نشدن مبرد می‌شود.

کمپرسورهای دیجیتال

کمپرسورهای دیجیتال به این طریق ظرفیت کمپرسور را تغییر می‌دهند. این روش از روش تغییر دور موتور کم بازده‌تر است.

کمپرسورهای اسکرال در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی به دلیل عدم وجود سوپاپ های رانش و مکش و قطعات متحرک کمتر، همچنین عدم وجود فضای مرده و مقاوم درمقابل برگشت مایع، از مزایای بیشتری برخوردار بوده و بیش از۱۵سال است که این نوع کمپرسور در صنعت چیلرسازی و صنایع برودتی مورد استفاده قرار می گیرند .

کمپرسور اسکرال  درسیستم های تبرید سنگین و سبک از نوع خانگی و تجاری به طور گسترده مانند چیلر و مینی چیلر و نیز هیت پمپ های سرمایشی و گرمایشی ، اسپلیت ها و…  مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 کمپرسور اسکرو(مارپیچی)

کمپرسور اسکرو(مارپیچی)، اصول کلی کمپرسور جابجایی چرخشی با پیستون مار پیچی شکل (Screw compressors)، در سال‌های دههٔ ۱۹۳۰ توسعه یافت، و این زمانی بود که یک کمپرسور چرخشی با ظرفیت بالا و جریانی ثابت در شرایط متفاوت، مورد نیاز بود. اجزاء اصلی هواساز کمپرسور شامل روتورهای نر و مادگی می‌باشد، که مادامی که به طرف یکدیگر حرکت می‌کنند، حجم بین آن‌ها و محفظه کاهش می‌یابد. هر هواساز مارپیچ دارای نسبت فشار ثابتی است که به طول مارپیچ، فاصله میان دنده‌های مارپیچ و شکل مجرای تخلیه آن بستگی دارد. برای بدست آوردن بهترین راندمان، نسبت فشار باید با فشار کاری مورد نیاز تطبیق داده شود. کمپرسور مارپیچی دارای سوپاپ نبوده و هیچ نیروی مکانیکی ندارد که باعث عدم تعادل شود.

(مارپیچی)

این بدین معنی است که این نوع کمپرسور با ابعاد بیرونی کوچک می‌تواند با سرعت میله گردنده بالائی کارکند و جریان عظیمی را ترکیب نماید. یک نیروی محوری فعال که به اختلاف فشار بین ورودی و خروجی بستگی دارد بر یاتاقان‌ها وارد می‌گردد. مارپیچ، که در اصل متقارن بود، هم‌اکنون در طرح‌های مختلف به صورت اشکال حلزونی توسعه یافته‌است.

مقایسه  کمپرسور اسکرو(مارپیچی)

این کمپرسور در مقایسه با کمپرسور های پیستونی در مصرف انرژی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بازدهی بیشتری از خود نشان می دهد. در واقع در مقایسه مصرف انرژی یکسان این کمپرسور فعالیت بیشتری خواهد داشت. همچنین نوع طراحی کمپرسور مارپیچی اسکرو به صورتی است که نسبت به سایر نمونه ها از لرزش کمتری برخوردار است و در داخل دستگاه فضای کمتری اشغال می کند. قطعات کمپرسور اسکرو بیشتر به صورت ثابت طراحی شده اند و کمترین قطعات متحرک در این کمپرسور دیده می شود. در این نوع کمپرسور روغن نقش حامل هوا را خواهد داشت. بیشترین استفاده از این کمپرسو ها در حجم های مختلف برای صنایع بزرگ گازی و نقل وانتقالات مواد در صنایع شیمیایی است.

ساخت کمپرسور اسکرو

در ساخت کمپرسور اسکرو به جهت استفاده از سیستم خلاص و زیر بار کمپرسور زمانی که حجم مخرن به حداقل میزان برسد کمپرسور توقف نمی کند، یعنی با میزان کم مواد در مخزن کمپرسور می تواند فعالیت کند. دستگاه در این حالت کاملا توقف نمی کند اما به حالت بی باری وارد می شود و با پایین آمدن میزان مواد اولیه در مخزن  از حالت بی باری خارج می شود در نتیجه فرایند تولید نخواهد داشت و هوا تولید می کند. لذا برای این دستگاه ها به دلیل استفاده از حداقل میزان بار می توان از مخازن کوچک تر استفاده کرد.

سیستم کمپرسور

در صورتی که در سیستم کمپرسور رفت و برگشتی اسکرو دستگاه را خاموش کنید برای به حداقل رساندن میزان برق مصرفی و جلوگیری از روشن و خاموش شدن دائمی دستگاه باید از مخازن با ظرفیت بالا استفاده شود و متعاقبا برای کاربران شامل هزینه بالاتر می شود. کیفیت و کارایی این دستگاه زمانی مشخص می شود که در دستگاه هایی استفاده شوند که به طور کلی دارای مخازن بزرگ هستند و نمی توان مخازن آنها را به مخازن کوچک تغییر داد. استفاده اصلی از کمپرسور پیستونی اسکرو با ظرفیت بالا در صنایع بزرگ است. استفاده از این کمپرسور در دستگاه هایی که  دارای مخازنی با ظرفیت ۲۰۰۰ لیتر بر دقیقه به بالا هستند هزینه نگهداری کمپرسور را به شدت کاهش می دهد.

تعمیر چیلرو مینی چیلر
تعمیر چیلرو مینی چیلر

کمپرسور سانتریفیوژ(گریز از مرکز)

یکی از انواع چیلرهای تراکمی چیلر سانتریفیوژ است که به دلیل نوع طراحی و کارکرد کمپرسور ها و نحوه سیکل تبرید متفاوتی که در قیاس با سایر چیلرها دارد و دارای ضریب عملکرد(cop) و راندمان کاری بالاتری است معمولا وقتی از کمپرسورهای سانتریفیوژ استفاده می شود که حجم بخار ورودی به کمپرسور خیلی زیاد باشد به عبارت دیگر کمپرسورهای گریز از مرکز از نوع ماشین های با ظرفیت بالا و از نظر ساختمان مشابه پمپ های سانتریفیوژ است و بر اساس نیروی گریز از مرکز کار می کند.

از مهمترین مزایای این دسته از چیلرها تامین بارهای سرمایشی زیاد با استفاده از یک  چیلر ، ضریب عملکرد و راندمان بالا ، سر و صدای بسیار کم  ، لرزش پایین ، هزینه تعمیرات و نگهداری پایین به دلیل تکنولوژی بالا و عدم خرابی زودهنگام ، اشغال فضای کمتر در ظرفیت های بالا در مقایسه با سایر انواع چیلر ، قابلیت ارائه در دماهای کارکرد متفاوت ، کنترل پذیری خطی و در نهایت مصرف انرژی پایین است.

(گریز از مرکز)

از جمله ویژگی‌های کمپرسور گریز از مرکز، جریان رانش شعاعی آن است. گاز با استفاده از پره‌های شعاعی وارد مرکز چرخ پروانه می‌شود و توسط نیروهای گریز از مرکز به سوی محیط چرخ پروانه به بیرون پرتاب می‌شود. قبل از اینکه گاز به مرکز چرخ پروانه بعدی رانده شود، از یک پخش کننده(Diffuser) و یک محفظه حلزونی(Volute) عبور می‌کند، که در این محفظه انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل می‌شود.

نسبت فشار هر مرحله، نسبت فشار کلی کمپرسور را مشخص می‌کند. همچنین بعد از هر چرخ پروانه سرعت گاز به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. دمای هوا در قسمت ورودی هر یک از مراحل نقش مهمی در مقتضیات توان کمپرسور دارد و به همین دلیل است که خنک کاری بین مراحل نیاز می‌شود. کمپرسورهای گریز از مرکز با بیش از ۶ مرحله و فشاری تا ۲۵ بار نیز وجود دارند. چرخ پروانه می‌تواند دارای طرح باز یا بسته باشد. طرح باز در کاربردهای هوا رایج تر است. از طرح باز در کمپرسورهای گاز نیز استفاده می‌شود. پروانه دوار معمولاً از آلیاژ فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم ساخته می‌شود. سرعت این کمپرسور در مقایسه با کمپرسورهای دیگر خیلی بالا است، حدود ۱۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دور بر دقیقه کاملاً رایج می‌باشد.

کمپرسور پیستونی(رفت و برگشت)

امروزه در صنعت تبرید بیشتر از کمپرسورهای پیستونی استفاده می شود . در این نوع کمپرسور ها نیز از حرکت رفت و آمدی پیستون سیال را متراکم می نمائیم .

این نوع کمپرسور اغلب در سیستم تبرید مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است قدرت آنها از چند دهم اسب تا چند صدم اسب باشد.که می تواند  از یک سیلندر ویا چند سیلندر تشکیل شده باشد . سرعت دورانی محور کمپرسور ممکن است از ۲ تا ۶ ( r . s -۱ ) تغییر نماید . در کمپرسور ها ممکن است موتور و کمپرسور از هم جدا بوده که کمپرسورهای باز نامیده می شوند . ( Hermiticaly Compressor ) که بیشتر در یخچالهای منزل که موتور کوچکی دارند از این نوع کمپرسورها استفاده می شود .

کمپرسورهای باز با قدرت های بالا غالباً افقی بوده و ممکن است دو عمله نیز باشند . در حالی که کمپرسورهای بسته معمولاً عمودی و یک مرحله می باشند .

یک کمپرسور پیستونی همزمان با رفت و برگشت، عمل مکش و دهش را نیز انجام می‌دهد. حرکت پیستون از طریق حرکت دوار موتور و به کمک یک میل لنگ انجام می‌گیرد.

هر سیکل شامل سه عملیات می‌شود:

مکش ـ تراکم ـ تخلیه. حرکت گاز در سیکل کمپرسور منقطع است که این امر منجر به لرزش در کمپرسور می‌شود. حجم مبرد جابجا شده تابع حجم سیلندر و تعداد سیلندر و سرعت دوران موتور است.

و عواملی همچون میزان نسبت تراکم و میزان مقاومت شیر تخلیه و نشتی بین سیلندر و پیستون هم بر این مقدار تاثیر کمی دارند.

بسته به موقعیت مبرد در اطراف پیستون، کمپرسورها به تک مرحله‌ای و دو مرحله ای تقسیم بندی می‌شوند. به این معنی که اگر مبرد فقط در یک طرف پیستون فشرده شود به کمپرسور تک مرحله ای گفته می‌شود و در صورتی که پیستون پس از تراکم در سمت اول به سمت دوم پیستون فرستاده شود و دوباره در آنجا متراکم شود، به ان کمپرسور دو مرحله‌ای گفته می‌شود.

کاربرد کمپرسور پیستونی
طراحی سیلندر در کمپرسورهای پیستونی

از نظر تعداد و نحوه آرایش سیلندرها و دوطرفه یا یک طرفه بودن آنها(پیستون دو سره یا یکسره) متفاوت است کمپرسورهای پیستونی را با یک سیلندر با ۱۶ سیلندر میسازند و نحوه آرایش سیلندر در آنها بر حسب نیاز به صورتهای جناقی ، جفت جناقی و شعاعی و ستاره ای است . به سه دسته هرمتیک ، نیمه هرمتیک  سیستم باز تقسیم‌بندی می‌شوند.

هرمتیک به این معنی میباشد که محفظه ای که در آن مبرد متراکم می شود به طور کامل جوشکاری شده است و امکان دسترسی به سیلندرها و بازرسی وجود ندارد.

صدای کارکرد کمپرسور نسبت به دیگر کمپرسور ها بیشتر می باشد ولی اگر چیلر در موتورخانه و یا فضای بیرون از ساختمان مانند پشت بام نصب شود صدای کارکرد آن در داخل ساختمان منتقل نمی شود.

کمپرسورهای پیستونی

کمپرسورهای پیستونی ،از پیستون‌هایی استفاده می‌شود که توسط یک میل‌لنگ به حرکت در می‌آیند. این نوع کمپرسورها در گونه‌های ثابت و قابل حمل و یک مرحله ای یا چندمرحله ای موجود هستند. محرک این کمپرسورها می‌تواند موتور الکتریکی یا موتورهای احتراق داخلی باشد. کمپرسورهای رفت‌وبرگشتی خیلی کوچک در محدوده ۵ تا ۳۰ اسب‌بخار، در صنعت خودرو بسیار متداول هستند که معمولاً برای کارکرد ۲۴ ساعته مناسب نیستند. کمپرسورهای رفت‌وبرگشتی بزرگ‌تر، در محدوده بالای ۱۰۰۰ اسب‌بخار، در صنایع بزرگ‌تر و پتروشیمی متداول هستند. فشار دَهش (Discharge Pressure) در این کمپرسورها از مقادیر کم تا فشارهای خیلی بالا (بیشتر از ۱۸۰۰ بار) متغیر است. در کاربردهای خاصی مانند کمپرسورهای هوا، کمپرسورهای رفت و برگشتی چندمرحله ای دو اثره به عنوان بهینه‌ترین انتخاب شناخته می‌شوند و معمولاً بزرگتر و گران‌قیمت تر از واحدهای دورانی مشابه هستند.

کاربرد چیلر و مینی چیلر

  • رستوران
  • پالایشگاه
  • نیروگاه
  • سینما
  • مدارس
  • برج های مسکونی
  • تالار
  • بیمارستان
  • کلین روم
  • مجتمع های تجاری
  • سوله ها
  • کارخانجات
  • اداره جات
  • انبار
  • اماکن مذهبی
  • هتل و …

چیلرها در دو بخش تهویه مطبوع و برودت صنعتی کاربرد دارند:

چیلرهای تهویه مطبوع

در مصارف تهویه مطبوع آب سرد که توسط چیلر تولید می شود با گردش درون کویل فن کویل، هواساز و ایرکول جریان هوای خنک مورد نیاز برای تولید سرمایش در فضاهای مسکونی، تجاری، دانشگاهی، اداری، مراکز درمانی، تالارهای پذیرایی و … را تولید می نماید. این نوع دستگاه متناسب با کلیه اقلیم های موجود در کشور می باشد.

هدف از استفاده از این دستگاه، خنک کردن هوای محیط داخل و همچنین جلوگیری از افزایش دما در ساختمان می باشد.

در انتها، آب با جذب گرما توسط هوا دچار افزایش انرژی شده و به چیلر باز می‌گردد تا بار دیگر دمای استاندارد تهویه را فراهم آورد. در طول فرآیند سرمایش هوا در مبدل های حرارتی گرمای نهان و محسوس محیط به هوای سرد خروجی مبدل منتقل می گردد. لذا استفاده از چیلر ها در مقایسه با سیستم های سرمایش تبخیری مانند کولر آبی، ایرواشر وزنت هوای مناسب و مطلوب تری را فراهم می نماید.

چیلرهای صنعتی

چیلر های صنعتی، برای خنک کردن محصولات، ماشین آلات صنعتی و تجهیزات و مکانیسم ها مورد استفاده قرار می گیرد. چیلرهای صنعتی را می توان به صورت متمرکز طراحی کرد که به وسیله یک سیستم چیلر تمامی نیازها پاسخگو باشد.

مشخصات این سیستم، از ابعاد و حجم بالاتری برخوردار می باشد همچنین می توان آن را به نحوی طراحی نمود که برای هر کاربرد و هر ماشین صنعتی به صورت جداگانه عمل نماید.

چیلرهای صنعتی در مقایسه با چیلر های خانگی از لحاظ دمای آب سرد و مدت زمان عملکرد آنها متفاوت می باشند.

از چیلرهای صنعتی در تمام طول سال استفاده می شود. چیلرهای صنعتی معمولا به صورت دائم کار طراحی می شوند و از مخلوط آب و اتیلن گیلیکول در چرخه آن استفاده می شود.

چیلرهای صنعتی را می‌توان از لحاظ نوع کندانسور آن به دو دسته چیلرهای صنعتی هوا خنک و چیلرهای صنعتی آب خنک تبخیری تقسیم نمود.

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر عملکرد

یکی از مهم ترین تفاوت چیلرها و مینی چیلرها عملکرد آنها است. چیلرها به دو دسته چیلر هوا خنک و آب خنک دسته‌بندی می‌شوند. انواع چیلر تراکمی هم نمونه‌ای از دستگاه‌ های صنعتی به شمار می روند.

چیلر تراکمی و مینی چیلرهای آب خنک، به برج خنک کننده نیاز دارند. این چیلرها در مقایسه با چیلرهای هوا خنک، کارایی بیشتری دارند و سر و صدای کمتری تولید می کنند. به واسطه همین برج خنک کننده ممکن است نصب چیلر آب خنک، هزینه های زیادی را تحمیل کند.

از چیلر هوا خنک می توان در مواردی استفاده کرد که محدودیت فضا برای نصب وجود داشته باشد. چیلرهای هوا خنک و مینی چیلرهای هوا خنک در مقیاس کوچک تر در دسترس هستند. نصب و نگهداری این نوع چیلرها هزینه کمتری دارد.

 

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر قطعات

قطعات به کار رفته در چیلر و مینی چیلر بسیار شبیه یکدیگر هستند و با این تفاوت که پمپ آب سرد چیلر و منبع انبساط به صورت جداگانه از چیلر نصب می شوند ولی در مینی چیلر، پمپ آب و منبع انبساط، درون خود مینی چیلر جاسازی و نصب می شوند و به صورت یک پک کامل ساخته می شوند.

به طور کلی مینی چیلرها چندان قطعات پرشماری ندارند در حالی که در  چیلر، قطعات پرشمار و مرتبط(الحاقات) پرشماری داریم که می تواند به معنای هزینه بالاترباشد. درواقع درموقع مقایسه قیمت این دو دستگاه، این مورد را هم باید در نظر بگیرید. مثلا چیلر مرکزی نیاز به یک برج خنک کننده بزرگ دارد که این به معنای یک هزینه جانبی بالاتر است.

اجزای تشکیل دهنده چیلر و مینی چیلر

 چیلر :

الکتروموتور

الکتروموتور میل لنگ کمپرسورها را به حرکت در می آورد و حرکت دورانی میل لنگ باعث حرکت رفت و برگشتی پیستون در سیلندر می شود که در انتها به متراکم شدن مبرد در داخل کمپرسور می‌انجامد.

کوپلینگ

کوپلینگ، جفت کننده محور الکتروموتور با محور میل لنگ در کمپرسور می باشد.

کمپرسور

کمپرسور، یکی از اجزای اصلی چیلر شناخته می شود. گاز مبرد را برای عمل خنک سازی آب متراکم نموده و با افزایش فشار و دما گاز مبرد را به کندانسور وارد می نماید.

لوله رانش

لوله با هدف انتقال گاز خروجی از کمپرسور به کندانسور در داخل چیلر استفاده می شود.

کندانسور

از دیگر اجزای اصلی چیلرها، کندانسور می باشد که در دو نوع هوا خنک و آب خنک استفاده می شود که در نوع هوا خنک مبرد به وسیله هوای بیرون و در نوع آب خنک مورد به وسیله آب خنک می گردد.

شیر انبساط

شیر انبساط میزان مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم می نماید.

اواپراتور

از دیگر اجزای اصلی چیلر اواپراتور می باشد. مایع مبرد ورودی به اواپراتور در این بخش از فاز مایع به بخار تبدیل می‌شود و به صورت مایع سرد از آن خارج می گردد و هدف از استفاده از اواپراتور سرد شدن مایع می باشد.

ژنراتور

ژنراتور با وظیفه غلیظ نمودن محلول لیتیوم برماید در چیلرهای جذبی استفاده می شود.

جاذب

جاذب در چیلر های جذبی وظیفه نگهداری فشار اواپراتور در حالت جلب را دارا می باشد. این کار به وسیله جذب بخار مبرد تبخیر شده در داخل اواپراتور صورت می پذیرد.

تابلو برق

مینی چیلر :

کمپرسور

کمپرسورها، در انواع مختلف و با تکنولوژی های مختلفی وجود دارند. به دلیل آنکه مینی چیلر ها دارای ظرفیت پایین می باشد به صورت معمول از کمپرسور های روتاری و اسکرال استفاده می شود

کندانسور

به دلیل سادگی فرایند نگهداری و سرویس مینی چیلر های هوا خنک کندانسور مورد استفاده در مینی چیلر ها از نوع کندانسور هوایی یا هوا خنک می باشد. کندانسور هواخنک شامل کویل هوا خنک و فن می باشد که گرمای بخار داغ خروجی از کمپرسور را به محیط بیرون منتقل می نماید بنابراین مینی چیلر باید در فضای بیرون ساختمان قرار گیرد. در ساختار کندانسور های هوایی موجود در مینی چیلر ها از دو نوع کویل هوا خنک استفاده می شود که در ادامه به معرفی آنها پرداخته شده است.

شیر انبساط

از شیر انبساط، برای کنترل دما و میزان جریان مبرد ورودی به اواپراتور استفاده می شود. در واقع شیر انبساط  نقشی اساسی در تعیین دمای آب خروجی از اواپراتور ایفا می نماید علاوه بر آن شیر انبساط میزان بخار مافوق گرم ایجاد شده در خروجی اواپراتور را تنظیم نموده تا از ورود مایع به کمپرسور جلوگیری گردد. شیر انبساط در دو نوع وجود دارد که شامل شیر انبساط مکانیکی و شیر انبساط الکترونیکی می باشد.

اواپراتور

اواپراتور، نوعی مبدل حرارتی است که آب سرد مورد نیاز فن کویل ها یا آب سرد مورد نیاز برای مصارف دیگر توسط آن تامین می گردد. آب گرم ورودی به اواپراتور با انجام انتقال حرارت با مبرد سرد ورودی خنک می گردد. در حالت کلی دو نوع مبدل را می‌توان به عنوان اواپراتور استفاده نمود که شامل مبدل حرارتی پوسته و لوله و مبدل حرارتی صفحه می باشد.

تفاوت چیلرها و مینی چیلرها از نظر ظرفیت

نکته دیگری که در تفاوت چیلر تراکمی و مینی چیلر بسیار اهمیت دارد این است که ظرفیت عملکرد هر کدام از دستگاه ها چقدر است. با توجه به تعریفی که از این تجهیزات سراغ داریم، مینی چیلرها، کوچک تر از یک چیلر معمولی است، بنابراین ظرفیت خنک کنندگی مینی چیلرها، کمتر است.

مصرف برق

در مقایسه میزان مصرف برق چیلرها و مینی چیلرها هم باید مجموع چیلرهای مورد استفاده را مدنظر قرار دهیم اما به طور کلی، مصرف برق مجموعه ای از مینی چیلرها از یک چیلر مرکزی واحد بالاتر است.مگر اینکه محل بحث ساختمانی، یا کارگاهی کوچک با تعداد محدودی واحد باشد.در آن صورت هم البته نیاز به محاسباتی دقیق تربرای نتیجه گیری در این ارتباط خواهید داشت.

تعمیر ،سرویس و نگهداری

به طور کلی تفاوت چندانی در سرویس و نگهداری مینی چیلر و چیلر ،سرویس اسپیلت و سرویس داکت اسپیلت وجود ندارد. جز اینکه در هرحال وقتی با چندین مینی چیلر سروکار داشته باشیم، نیاز به تعمیرات دوره ای بالاتری داریم.

تعمیر چیلر و سرویس چيلر وظيفه معمولي يک مهندس اجرايي يا تکنسين با تجربه چیلر است. اما يک اپراتور یا تعمیرکار چیلر ناوارد حداقل زياني که وارد مي سازد، کاهش عمر مفيد چيلر، يا خراب و بلا استفاده کردن زود هنگام آن است. براي در يافتن اشکالاتي که در اثر ندانم کاري اپراتورها در يک سيستم چيلر ايجاد مي شود، بهتر است تا حد امکان تعمیر,سرویس چیلر را به متخصص آن بسپارید تا از ایجاد دیگر آسیب ها جلوگیری به عمل آید

 

تعمیر-چیلر-4

از انجایی که ساختمان چیلرها نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع کمی پیچیده تر می باشد. تعمیرات چیلر  نیازمند بهره مندی از تخصص، دانش کافی و تجربه می باشد و به همین دلیل بسیاری از صاحبان مشاغل صنعتی و کارخانه ای در بازه های زمانی منظم به منظور تعمیر ، سرویس و نگهداری تجهیزات، نیازمند استفاده از این خدمات هستند اما همواره یکی از دغدغه های آنان این است که این کار را بر عهده چه کسانی و چه مجموعه ای قرار دهند تا نتایج به دست آمده از عملکرد تجهیزات راضی کننده باشد و پشتیبانی و سرویس چیلر و تعمیر چیلر به بهترین شکل به انجام برسد.

تعمیرکار,سرویسکار  متخصص و با تجربه چیلر

کلیه تعمیرکار,سرویسکار چیلر و همچنین تعمیرکاران مربوط به تعمیرات کولر گازی  که در این مجموعه فعالیت می کنند همگی در برترین اموزشگاه های سطح کشور علم لازم را در زمینه نگهداری و تعمیر چیلر کسب کرده اند و از همه مهمتر دارای تجربه کاری درخشان می باشند . که هر کدام در عیب یابی چیلر دارای مهارت و تبحر خاصی می باشند. آنها در کمترین زمان ممکن به صورت تخصصی به عیب یابی دستگاه شما می پردازند آنگاه با توجه به تجربه کاری خود به سرویس چیلر و تعمیر چیلر شما می پردازند.

همکاران ما در مرکز مجاز سرویس چیلر و تعمیر چیلر مرکز فدک تهویه ، با تکیه بر دانش فنی و مهارت بالای خود و استفاده از دستگاه های پیشرفته تعمیراتی، شما را در رفع مشکل یاری خواهند نمود.کلیه تعمیرکاران ما در زیمنه تعمیر و سرویس چیلر دارای تخصص و مهارت کافی می باشند انها در برترین اموزشگاه های سطح شهر مهارت لازم را کسب کرده اند و همچنین دارای سالها تجربه کاری درخشان می باشند. هر کدام از تعمیرکاران ما در زمینه عیب یابی و تعمیرات چیلر دارای تخصص و مهارت کافی می باشند

 تناژ تبرید

معمولا مینی چیلر برای ظرفیت های تا حداکثر ۱۰ تن تبرید استفاده می شود و تناژ تبرید چیلر معمولا از ۱۰ تن تبرید به بعد شروع می شود. هر چند مینی چیلرها تا تناژهای بالاتر از ۱۰ نیز قابلیت طراحی و ساخت دارند و شرکت ما طراحی و ساخت مینی چیلرهای با ظرفیت های بسیار بالاتر را نیز انجام می دهد. بنابرین می توان گفت که بزرگترین تفاوت چیلر و مینی چیلر در ظرفیت خنک کاری است که معمولا در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی، اقامتی و … با متراژ کم تا متوسط از مینی چیلر و در متراژها و ساختمان های بزرگ از چیلر جهت سرمایش و نیز در صنایع سبک تا نیمه سنگین برای خنک کاری تجهیزات از مینی چیلر و در صنایع سنگین از چیلر استفاده می شود.

نوع کمپرسور

دومین تفاوت چیلر و مینی چیلر در نوع کمپرسور آنها است. معمولا در مینی چیلرها به خاطر تناژ کم از کمپرسورهای نوع اسکرال که در تناژهای کم، راندمان بسیار بالا و نیز طول عمر زیاد دارند، استفاده می شود. ما در محصولات مینی چیلر خود از کمپرسورهای اسکرال شرکت های معروف جهان مانند کوپلند و دانفوس بهره می بریم. معمولا در چیلرها از کمپرسورهای پیستونی ، اسکرال ، اسکرو و سانتریفیوژ استفاده می شود که به علت متفاوت بودن عواملی مانند نوع کاربری، گستره کاری، تناژ و … بهترین نوع آن و متناسب با نیاز هر پروژه ای انتخاب می گردد که ما در چیلرهای خود از کمپرسورهای بیتزر، هنبل ، کوپلند و دانفوس بهره می بریم.

 تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کندانسور

مینی چیلرها اکثرا دارای کندانسور هوا خنک هستند (کندانسور مبدل حرارتی است که در مدار، بعد از کمپرسور قرار گرفته و وظیفه آن خنک کردن مبرد با گرفتن حرارت از آن و تغییر فاز دادن مبرد از حالت گازی به حالت مایع است) و توسط فن خنک می شوند ولی کندانسور چیلرها هم می تواند هوا خنک باشد و توسط فن خنک شود و هم از نوع آب خنک باشد و توسط آب برج خنک کننده ، خنک کاری شود. بنابرین مینی چیلر و چیلر تراکمی هوا خنک (چیلر هوایی) به برج خنک کننده نیازی ندارند و مصرف آب در آنها وجود ندارد ولی چیلر تراکمی آب خنک (چیلر آبی) به برج خنک کننده و آب نیاز دارد.

 از نظر اتصال به هواساز و فن کویل

در کل به دو روش می توان هوای سرد یا گرم را در یک ساختمان توزیع نمود. در روش اول یک دستگاه هواساز به صورت مرکزی نصب شده و با کانال کشی به اتاق ها، سالن ها و واحدهای مختلف یک ساختمان متصل می شود و در روش دوم در هر اتاق، سالن یا قسمت از ساختمان یک فن کویل نصب می گردد. آب سرد شده توسط چیلر یا مینی چیلر (و یا آب گرم شده توسط پکیج یا بویلر) با پمپ به لوله های متعدد هواساز یا فن کویل ها ارسال شده و در آنجا به گردش در می آید تا فن با دمیدن هوا از اطراف لوله ها، هوای سرد را در ساختمان توزیع کند.

میزان استفاده از فضا

به طور کلی فضای اشغال شده مینی چیلرها، در ساختمان های بزرگ به خاطر نیاز به نصب چندین مینی چیلر بالاتر است و شاید بتوان عنوان کرد برای ساختمان های خیلی بزرگ امکان استفاده از مینی چیلر وجود ندارد و استفاده از یک چیلر مرکزی منطقی ترین کار ممکن است.

باز هم البته،ابعاد و مساحت دقیق فضای مورد استفاده باید تعیین شود تا با توجه به آن بتوان در این ارتباط به قطعیت برسد.

امکان استفاده دائم

وقتی از چندین مینی چیلر در یک ساختمان استفاده کنیم، در صورت خرابی یک دستگاه، دستگاه های دیگر را مورد استفاده قرار می دهیم. درواقع خرابی یک دستگاه، به معنای معطل ماندن کل سیستم نخواهد بود. اما اگر چیلر مرکزی از کار بیفتد کل مکانیزم مورد نیاز ساختمان معطل خواهد ماند.

با تمام این اوصاف، امکان خرابی چیلر مرکزی به خاطر استفاده از چندین کمپرسور بسیار پایین است و البته در برخی صنایع هم از دو چیلر مرکزی استفاده می شود که چنین اختلالی کاملا منتفی باشد.

تعمیر فوری چیلر و مینی چیلر

زمانیکه سیستم های تهویه مطبوع خراب می شوند، تحمل شرایط بدون تهویه مناسب بسیار سخت می باشد. به همین دلیل سرعت عمل در ارائه خدمات بسیار حائز اهمیت می باشد. تعمیر فوری چیلر و مینی چیلر در فدک تهویه  از اصول کاری می باشد. البته بدیهی است سرعت در ارائه خدمات نباید منجر به افت کیفیت خدمات گردد.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *