تفاوت داکت اسپیلت اینورتردار و معمولی

تفاوت داکت اسپیلت اینورتردار و معمولی


(تفاوت داکت اسپیلت اینورتردار و معمولی)

داکت اسپیلت چیست؟

تفاوت داکت اسپیلت اینورتردار و معمولی، به طور ساده می توان گفت داکت اسپیلت ها همان کولر گازی می باشند که به منظور سیستم گرمایشی و سرمایشی در پروژه های اداری،تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.  به دلیل سهولت در استفاده، تعمیر و نگهداری آن جزو سیستم های سرمایشی و گرمایشی پر مصرف می باشد. داکت اسپیلت ها معمولاً از دو قسمت تشکیل شده اند که قسمت کندانسور یا همان یونیت خارجی و یونیت داخلی و هوا ساز می باشد.

داکت اسپیلت اینورتر

اکثر کارشناسان برای اسپیلت های کانالی از نام  داکت اسپیلت استفاده می کنند. این دستگاه ها یکی از پر مصرف ترین سیستم های گرمایشی و سرمایشی در پروژه های ساختمانی می باشد.  همچنین یکی از سیستم های کم مصرف و تامین کننده هوای گرم در زمستان و هوای خنک در تابستان می باشد.  این سیستم از طریق کانال های موجود در سقف کاذب و به منظور ایجاد دمای مناسب و دلخواه تنظیم شده ترموستات می رساند.

داکت اسپیلت های نسل جدید مجهز به اینورتر می باشند. داکت اسپیلت اینورتر در دو بخش یونیت داخلی و یونیت خارجی ساخته و تهیه می شوند که به وسیله دو لوله مسی به یکدیگر اتصال پیدا می کنند و مرتبط می شوند. در اکت اسپیلت اینورتر در کویل های یونیت داخلی گرمای هوای محیط داخلی به وسیله گاز مبرد داخل کویل گرفته می شود و هوای خنک به وسیله پنل داخلی یا همان فن درون کانال رفت هوا منتقل می شود.

راه کارهای نگهداری و افزایش طول عمر داکت اسپیلت اینورتر

۱- ایجاد سایه بان برای یونیت خارجی

۲-تامین برق با کنترل های بجا و مناسب

۳-چک کردن و بررسی عملکرد دستگاه عایق لوله ها و برزنت ها

۴-شست و شوی سالیانه کندانسور و سرویس فصلی فیلترها و سرویس کولر گازی و سرویس داکت اسپیلت و سرویس چیلر

مزایا و معایب داکت اسپیلت اینورتردار

با توجه به این که هر دستگاهی مزایا و معایب خاص خودش را داردمی توان با کمی مطالعه و کسب اطلاعات کافی خریدی مناسب و آگاهانه داشت. از مهم ترین مزیت های داکت اسپیلت اینورتر می توان به وجود کمپرسور اینورتر در این نوع دستگاه اشاره کرد. در این مدل جریان زیاد برق ناگهانی به دستگاه وارد نشده و افت فشار الکتریکی در جریان برق ساختمان وجود نخواهد داشت. همین امر موجب طول عمر بالای این نوع دستگاه ها و همچنین و عملکرد بهتر آن ها نیز می باشد.

استفاده از اینورتر در داکت اسپیلت های نسل جدید امکان تعیین دمای مطلوب برای محیط را فراهم می نماید. در این مدل از یک ترموستات برای کنترل دمای محیط استفاده می شود. رمانیکه دمای محیط به اندازه دلخواه رسید، دستگاه به کمک ترموستات موقتا خاموش می شود و بعد از تغییر دما مجددا داکت اسپیلت شروع به کار می نماید. این کنترل دما توسط ترموستات، مانع از مصرف بیهوده انرژی می شود و در مثرف انژی صرفه جویی می شود. همچنین باعث کاهش هزینه های مصرف انرژی هم می شود. از معایب این نوع دستگاه ها می توان به هزینه بیشتر نسبت به داکت اسپیلت معمولی اشاره کرد.

داکت اسپلیت معمولی
داکت اسپلیت معمولی

داکت اسپیلت معمولی چیست؟

داکت اسپیلت معمولی که به آن داکت اسپیلت دور ثابت نیز گفته می شود یکی از پر مصرف ترین سیستم ها در ساختمان های اداری،تجاری و مسکونی می باشد. در داکت اسپیلت های معمولی بعد از رسیدن کمپرسور به دمای اتاق به دمای تعریف شده به وسیله ترموستات اتاقی خاموش می شود. با گرم شدن مجدد هوای اتاق روشن می شود. در این نوع دستگاه ها موتورها به صورت ثابت کار می کند و تا زمانی که فرد استفاده کننده نخواهد کم یا زیاد نمی شود و لازم است که حتما خاموش و روشن گردد. همین دلیل موجب پر مصرف بودن داکت اسپیلت معمولی می باشد.

لازم به ذکر است که با خریداری داکت اسپیلت های معمولی می توانید سیستم سرمایشی و گرمایشی را همزمان در این نوع دستگاه ها داشته باشید.  نحوه کارکرد این نوع دستگاه ها در این دو حالت کاملا متفاوت و متغیر می باشد. هنگام نصب اسپیلت معمولی با نصب آن به پکیج خانه می توان در فصل زمستان به عنوان سیستم گرمایشی مورد استفاده قرار داد.

 

نحوه کار داکت اسپلیت در حالت سرمایش

زمانی که داکت اسپلیت بر روی حالت سرمایشی تنظیم شده باشد گاز مبردی که داخل آن وجود دارد توسط کویل سرد می شود و باعث سرد شدن لوله های مسی اطراف کویل می شود این لوله های مسی سرد باعث تولید باد سرد توسط سایر قطعات و در نتیجه خروج باد سرد از دریچه می شوند. همچنین باد گرم داخل اتاق نیز توسط دریچه خروجی وارد کولر می شود و توسط مبرد سرد تبدیل به باد خنک می شود و به چرخه باز می گردد.

گاز مبردی که هوای مکیده شده اتاق را خنک می کند، خودش تبدیل به گاز گرم می شود بنابراین نیاز به یک خنک کننده دارد تا دوباره آن را تبدیل به گاز خنک کند که این عمل توسط کویل موجود در کندانسور انجام می شود. هوای مکیده شده نیز زمانی که با کویل برخورد میکند و تبدیل به گاز سرد می شود بخار آب موجود در آن به قطرات مایع تبدیل می شوند که با استفاده از تجهیزات داخلی داکت اسپلیت به فضای خارجی هدایت می شوند.

نحوه کار داکت اسپلیت در حالت گرمایش

داکت اسپلیت در حالت گرمایشی مانند عملکردی که در حالت سرمایشی داشت عمل می کند، با این تفاوت که در اینجا گاز مبرد تبدیل به گرما می شود و به این ترتیب کل سیستم برعکس عمل می کند.

و یا با استفاده از دیگ آب موجود در موتور خانه که آب موجود در آن توسط انرژی گاز به نقطه جوش میرسد و به کویل آب گرمی که درون اواپراتور وجود دارد منتقل می شود و موجب گرم شدن لوله های مسی و در نتیجه خروج باد گرم از دریچه می شود. پس این نحوه عملکرد نیز در تمام مراحل مانند مراحل گفته شده در بالا است و تنها تفاوت آن گرم شدن آب توسط انرژی گاز است که به صرفه جویی

در مصرف برق کمک می کند.

داکت اسپلیت معمولی22
داکت اسپلیت معمولی22

تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی

برای بررسی تفاوت کولر گازی و اسپلیت اینورتر (کم مصرف) و معمولی ابتدا باید نحوه عملکرد این دو کولر بررسی شود.در مقایسه تفاوت کولرگازی اینورتر و معمولی باید توجه داشت که این دو کولر در سیکل مکانیکی و برودتی کاملا شبیه هم می باشد و فقط در مدار الکتریکی با هم تفاوت دارند.

مدار الکتریکی

در مدار الکتریکی کولر گازی و اسپلیت معمولی از یک ترموستات استفاده شده که به صورت دیجیتال ( قطع و وصل) عمل میکند. این ترموستات دما هوای برگشتی از فضای مورد نظر را سنجش و با رسیدن دما به حد تنظیم شده آن جریان برق کمپرسور را وصل و آن را روشن میکند. در کولر های گازی معمولی کمپرسور با حداکثر توان خود روشن و تا رسیدن به دما هوای محیط مطلوب به کار خود ادامه می دهد.

انرژی مصرفی در زمان راه اندازی

کمپرسور کولر گازی و اسپلیت( و کلیه الکتروموتورها) در زمان راه اندازی و شروع به کار باید به اینرسی حرکتی غلبه کند. این کار مستلزم صرف نیروی بیش از نیروی لازم در زمان کارکرد الکتروموتور می باشد. همین موضوع باعث افزایش انرژی مصرفی در زمان راه اندازی و استارت کمپرسور ها می باشد.

این میزان افزایش انرژی به صورت لحظه ای گاهی به2 تا 3 برابر می رسد.

 

جریان مصرفی برق

پس در زمان راه اندازی و شروع به کار کولرگازی معمولی افزایش لحظه ای جریان مصرفی تا 2 برابر می باشد به عنوان مثال یک کولرگازی که زمان کارکرد جریانی معادل 10 آمپر مصرف میکند در لحظه راه اندازی جریانی در حدود 20 آمپر بصورت لحظه از شبکه برق شهر میکشد.

حال با توجه به دیمانسیون برق اکثر منازل که معمولاً 25 آمپر می باشد و نباید فراموش شود که این میزان فقط جریان برق مورد نیاز کولرگازی در لحظه راه اندازی می باشد اگر دستگاه یا وسیله برقی دیگری نیز در حال کار باشد جریان برق مصرفی بیش از حد مجاز بوده و با وجود کنتور های برق دیجیتال کاملا قابل ثبت می باشد.

مجموعه موتور الکتریکی و کمپرسور متصل به آن که مبرد (گاز فریون) را در مدار به گردش در می آورد، بیشترین انرژی الکتریکی را در این دستگاه مصرف می کند. در نوع معمولی تک دور ، موتور الکتریکی متصل به کمپرسور همواره با تمام توان (۱۰۰ درصدی) کار می کند و زمانی که دمای هوا به دمای ایده آل رسید، موتور الکتریکی توسط سیگنال ارسالی از سوی سنسور، خاموش می شود و وقتی بعد از گذشت زمان (معمولا چند دقیقه) دمای هوای داخل ساختمان تغییر کرد، موتور مجددا با تمام توان شروع به کار می کند. ولی در دستگاه داکت اسپلیت اینورتر ، موتور الکتریکی در ظرفیت های کمتر (مثلا ۲۰ ، ۴۰ ، ۶۰ یا ۸۰ درصد توان کل) و متناسب با نیاز کار می کند که علاوه بر کاهش مصرف انرژی، تعداد دفعات خاموش و روشن شدن های دستگاه داکت اسپلیت اینورتر نیز کاهش می یابد.

جریان مصرفی برق

در ضمن با کاهش تعداد خاموش و روشن شدن ها، هم طول عمر دستگاه افزایش می یابد و هم اینکه چون بیشترین انرژی مصرفی یک موتور الکتریکی در لحظه استارت آن است، از این نظر نیز در مصرف انرژی برق صرفه جویی می شود.

یونیت داخلی یا اواپراتور داکت اسپیلت
یونیت داخلی یا اواپراتور داکت اسپیلت

تفاوت سیستم داکت اسپلیت اینورتر نسبت به نوع معمولی این است که تکنولوژی اینورتر به موتور الکتریکی آن افزوده شده است و بقیه قسمت ها مانند کمپرسور ، کندانسور ، مدار مبرد و … در هر دو یکسان است. با وجود بالاتر بودن قیمت داکت اسپلیت اینورتر نسبت به نوع معمولی تک دور یا چند دور (حدود ۳۰ درصد قیمت بالاتر)، صرفه جویی که در طول مدت زمان در انرژی مصرفی دستگاه می شود، قیمت اولیه را جبران خواهد نمود.

کم صداتر و عمر کاری بیشتر

در داکت اسپلیت اینورتر ، کمپرسور مانند نوع معمولی به تعداد دفعات زیاد خاموش و روشن نمی شود بلکه در حالت کم باری ، دور موتور الکتریکی متصل به کمپرسور به حداقل کاهش می یابد و همین امر باعث می شود که بسیار کم صدا کار کند. همچنین این کاهش تعداد روشن و خاموش شدن منجر به افزایش عمر کاری نوع اینورتر نیز می شود.

سرمایش و گرمایش سریع تر

به این خاطر که در شروع فرآیند خنک کاری یا گرمادهی ، اینورتر دور کمپرسور را نسبت به نوع معمولی که دور ثابتی دارد افزایش داده و وقتی که دمای هوای داخل به دمای دلخواه نزدیک تر شد ، کم کم و به طور پیوسته دور آن را کاهش می دهد.

قیمت

به خاطر کاربرد تکنولوژی Inverter ، نوع دور متغیر نسبت به نوع دور ثابت قیمت بالاتری دارد ;ولی کاهش هزینه های مصرف برق در بلند مدت این قیمت اولیه بالاتر را جبران خواهد نمود. قیمت اولیه نوع اینورتر حدود ۳۰ درصد بیشتر از نوع معمولی است.

 

اجزا و قطعات داخلی داکت اسپلیت

نوسان دما و دور متغییر

کمپرسور با متراکم کردن گاز مبرد درون محفظه و پس از خنک شدن از طریق لوله های مبرد به هواساز یا همان اواپراتور منتقل می شود. زمانیکه دمای اتاق گرمتر میشود سیستم کمپرسور دوباره راه اندازی شده و همین سیکل به طور مرتب در حال چرخش است و ادامه دارد.

یعنی داکت اسپلیت معمولی به طور مداوم خاموش و روشن می شود. اما در مدل های اینورتر، سیستم اینورتر از خاموش و روشن شدن مکرر مانع به عمل می آورد. بنابراین در مصرف انرژی حدود 70 درصد صرفه جویی می گردد.

تفاوت در گاز مبرد

در مدل های دورثابت از گاز مبرد R22 مورد استفاده قرار می گیرد. و در مدل های اینورتر از گاز مبرد R410 مورد استفاده قرار می دهند. به دلیل مضرات گاز مبرد R22 در کشورهای توسعه یافته در سالهای اخیر استفاده از این گاز منسوخ شده و در اکثر سیستم های تهویه مطبوع از جمله داکت اسپلیت از گاز مبرد R410 سازگار با محیط استفاده شده است.

 

تعمیر داکت اسپیلت معمولی و اینورتردار در تهران و کرج

همانطور که می دانید برای افزایش طول عمر داکت اسپیلت و همچنین بازدهی بیشتر آن، لازم است یک فرد ماهر و متخصص هر 6 ماه یکبار این دستگاه را سرویس نماید. همچنین در صورت مشاهده خرابی و یا نقص فنی در دستگاه، باید اقدام به تعمیر داکت اسپیلت نمایید.

فدک تهویه با بیش از یک دهه تجربه در زمینه تعمیر و نصب انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی، آماده ارائه خدمات به شما مشتریان عزیز می باشد. در صورت نیاز به متخصص برای تعمیر و یا سرویس سیستم داکت اسپیلت ، سرویس مینی چیلر ، سرویس اسپیلت ، سرویس فن کویل و سرویس سردخانه و تعمیر پکیج خود می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *