آموزش تخصصی نصب داکت اسپیلت

آموزش تخصصی نصب داکت اسپیلت


نصب داکت اسپلیت یکی از جنبه های حیاتی سیستم های HVAC است که راه حل های سرمایش و گرمایش کارآمد را برای فضاهای مختلف ارائه می دهد. نصب و راه اندازی تخصصی داکت اسپیلت از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و موجب افزایش بازدهی و کارایی و راندمان دستگاه می شود.

برای نصب دستگاه، باید الزامات و استانداردهای مربوطه را به طور کامل رعایت نمود تا کارکرد و عملکرد سرمایشی و گرمایشی داکت اسپیلت در بهترین حالت باشد.  در این مقاله به بررسی فرآیند جامع اجرا داکت اسپلیت با تمرکز بر عناصر کلیدی مانند اجزای مورد نیاز، طراحی نقشه لوله کشی داکت اسپیلت، اهمیت آموزش مراحل نصب می پردازیم.

سیستم های داکت اسپلیت

سیستم های داکت اسپیلت از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده اند که بصورت کاملا هماهنگ با یکدیگر کار میکنند. آنها مانند یک دوتایی پویا با هم کار می کنند تا فضای شما را خنک و راحت نگه دارند.

مزایای نصب داکت اسپلیت

نصب یک سیستم داکت اسپیلت مانند ارتقاء از تلفن تاشو به تلفن هوشمند است – این کار مانند یک تغییر دهنده بازی است. با نصب داکت‌های اسپلت، عملکرد بی‌صدا، بهره‌وری انرژی و انعطاف‌پذیری در خنک‌کردن مناطق مختلف فضای خود را به دست می‌آورید. از بسیاری از جهات نصب داکت اسپیلت میتواند از انواع مختلف دیگر سیستم های تهویه مطبوع بسیار با صرفه تر باشد.

تعمیرکار فدک تهویه در حال نصب داکت اسپیلت
برترین مرکز نصب داکت اسپیلت

اجزای اساسی سیستم های داکت اسپلیت

سیستم های داکت اسپلیت برای اینکه بتوانید جادویی خود را انجام دهید به مواد لازم نیاز دارید. اجزایی مانند یونیت داخلی، واحد خارجی، خطوط مبرد و کنترل پنل همگی با هم ترکیب می شوند تا ترکیب خنک کننده عالی را ایجاد کنند. راه اندازی و نصب داکت اسپیلت، کاملا تخصصی بوده و نیاز به مهارت بالایی دارد.

زیرا نصب غیر اصولی و غیر استاندارد، علاوه بر کاهش راندمان و کارایی، می تواند باعث صدمه دیدن  اجزا و قطعات اصلی داکت اسپیلت شود. بنابراین همواره توصیه می شود تا برای نصب داکت اسپیلت از نمایندگی های مجاز کمک بگیرید.

الزاماتی که باید پیش از نصب داکت اسپیلت به آنها توجه کنید

نصب داکت اسپلیت میتواند مزایای بسیاری را به ارمغان آورد اما شرط بهروری کامل از این مزایا نصب صحیح و اصولی این سیستم است. اگر این الزامات رعایت نشود ممکن است عملکرد سیستم دچار اختلال گردد و عواقب و مشکلات بسیاری را موجب گردد.

پیش از شروع به نصب باید ابتدا محل اجرای پروژه بازدید شود و ظرفیت و میزان نیاز و دسترسی های آن مورد بازرسی قرار گیرد. لازم است اسپلیت متناسب با بزرگی فضا تهیه شود. باید نقشه اجرای کلی به خوبی متناسب با نیاز های تهویه ای طراحی شود و محل نصب یونت داخلی و خارجی به دقت تعیین گردد.

این تعیین مکان باید بر اساس بهترین فاصله انجام شود. بعد از آن باید مقدار و چگونگی لوله کشی مسی بین هر دو یونیت را مشخص شود. طراحی نقشه کامل و انتخاب بهتربن نوع کانال بسیار دارای اهمیت است. در زمان طراحی نقشه پیاده سازی باید بهترین محل برای قرار دادن کابل برق درنظر گرفته شود.

با توجه به نکات گفته شده در بالا می‌توان نتیجه گرفت که نصب و اجرا داکت اسپیلت یک کار کاملا تخصصی و حرفه ای است و فقط باید به تکنسین های مجرب و کارآزموده فدک تهویه برای انجام حرفه ای این کارها اطمینان کنید.

نیروی فدک تهویه درحال جابه جایی داکت اسپلیت
جابه جایی داکت اسپلیت

بهترین محل برای نصب داکت اسپیلت

محل نصب قسمت هایی مانند یونیت داخلی، کانال ها و دریچه های اصلی در داخل سقف های کاذب می باشد. در نتیجه انتخاب یک محل مناسب جهت نصب یونیت داخلی داکت اسپیلت از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب صحیح برای محل نصب دستگاه باعث عملکرد صحیح یونیت داخلی و افزایش طو عمر دستگاه می شود.

همچنین انتخاب محل درست بازدهی دستگاه را افزایش داده و میزان انرژی مصرفی را کاهش می دهد. در نتیجه شما از پرداخت هزینه های زیادی مانند هزینه های مربوط به مصرف انرژی و تعمیرات معاف می شوید.

نصب داکت اسپیلت در سقف مانند ارتقای  سطح خنک کننده گی فضای شماست. مطمئن شوید که فاصله کافی، ساختارهای پشتیبانی مناسب و نقاط دسترسی برای تعمیر و نگهداری برای اطمینان از روند نصب را درنظر دارید.

نصب یونیت داخلی (هواساز)

انتخاب محل نصب باتوجه به مدل آن میتواند مناسب باشد ولی باید این نکته را درنظر داشته باشید با توجه به اینکه عملکرد یونیت ممکن است دارای صدا باشد بهتر است در مکان هایی نصب شود که در ان مکان حضود دائمی ندارند. مکان هایی مانند سرویس بهداشتی و حمام میتواند مناسب باشد.

همچنین یونیت داخلی اگر مدل زمینی باشد، بر روی کف زمین نصب میشود و اگر مدل سقفی باشد درون سقف کاذب در قسمت ورودی ها یا راهرو ها نصب میشود. همچنین درمورد اسپلیت های سقفی دریچه بازدید در داخل سقف کاذب ایجاد میشود.

تعمیرکار فدک تهویه درحال راه اندازی داکت اسپلیت
راه اندازی داکت اسپلیت

نصب یونیت خارجی (کندانسور)

در زمان نصب داکت اسپیلت باید به جایگاه یونیت خارجی توجه بسیاری نمود. این بخش معمولا در پشت بام و در محیطی سایه دار و بدور از رطوبت و باراش باران نصب میشود زیرا بهتر است یونیت خارجی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد زیرا باعث گرم شدن موتور آن میشود و عملکرد و کارایی آن را کاهش میدهد.

نکته مهم دیگر این است که فضایی که برای قرار گرفتن یونیت خارجی در نظر گرفته میشود لازم است از تهویه کافی برخوردار باشد. دلیل اینکه معمولا یونیت خارجی روی پشت بام نصب میشود این است که این بخش معمولا صدای زیادی را در زمان کار تولید میکند.

انواع شارژ گاز داکت اسپلیت فوق تخصصی در تهران قیمت مناسب

نصب لوله مسی

بعد از نصب کندانسور و هواساز حالا نوبت آن رسیده تا از طریق لوله‌های مسی یا پلاستیکی این دو بخش را به همدیگر متصل کنید. در واقع اتصال این دو قسمت و برقراری ارتباط بین آنها از طریق لوله‌های مسی یکی از مهمترین مراحل اجرا داکت اسپیلت می باشد.در هنگام نصب کندانسور و هواساز دقت کنید تا بین آن‌ها فاصله زیادی وجود نداشته نباشد. زیرا فاصله زیاد باعث می‌شود تا لوله کشی آن‌ها طولانی شود و عملکرد سیستم کاهش یابد.

در هنگام نصب لوله ای مسی باید از کابل مسی یک تکه باید استفاده شود تا مشکلی در کارکرد داکت اسپلیت ایجاد نشود. همچنین بررسی کنید تا کابل مسی عاری از شکست و پیچ خوردگی شدید باشد. هنگام انتخاب لوله های مسی به جنس آنها توجه کنید تا نرم باشد، تا هنگام عایق کردن و عبور از مسیرهای انتخابی دچار شکستگی نشود.

کانال کشی داکت اسپلیت توسط فدک تهویه
کانال کشی داکت اسپلیت

کانال‌ کشی داکت اسپلیت

اجرای صحیح و درست اصول کانال‌ کشی از اهمیت بالایی برخوردار است و مستقیما عملکرد کلی این سیستم‌های سرمایشی-گرمایشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بررسی محل قرار گرفتن دریچه مکش و دهش، تنظیم مسیر کانال‌کشی، محاسبه صحیح ابعاد دریچه مهمترین نکات مربوط به کانال کشی سیستم های داکت اسپیلت می باشد.
در این مرحله باید فرایند کانال کشی تمام اتاق‌ها و ‌بخش های ساختمان انجام شود. این کانال‌ها برای انتقال و توزیع هوا در ساختمان به کار برده می شوند. نصب و اجرای صحیح و اصولی کانال ها در نصب داکت اسپیلت نیازمند دانش فنی تخصصی است.

نصب ترموستات داکت اسپلیت

ترموسات یا کنترل داکت اسپلیت بخشی است که وظیفه کنترل دمای محیط و دمای کانال ها را برعهده دارد. این بخش به دو صورت آنالوگ و دیجیتال عمل میکند. البته ترموستات های دیجیتال به دلیل دقت در عملکرد از استقبال بیشتری برخوردار هستند.

نصب ترموستات داکت اسپیلت بسیار مهم است و عدم نصب صحیح آن می‌تواند در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد کند.

نصاب فدک تهویه درحال نصب داکت اسپلیت
نصاب داکت اسپلیت

سیم کشی و برق کشی داکت اسپلیت

اکنون نوبت آن است که برق کشی داکت اسپیلت انجام شود. برای راه اندازی داکت اسپلیت و کارکرد و عملکرد بهینه دستگاه، نیاز مبرم به جریان برق و نیروی الکتریسیته می باشد. همچنین، برق مصرفی دستگاه متناسب با مدل و نوع دستگاه ، برق تک فاز یا سه فاز می باشد. از کابل‌های نوع افشان و یا روکش پلاستیکی برای نصب دستگاه داکت اسپیلت استفاده می شود تا از آسیب دیدگی با لوله برق جلوگیری کنند.

بعد از انجام فرایند سیم کشی دستگاه و وصل کردن جریان برق، می توان دستگاه را فعال کرد. در صورتی که داکت اسپیلت به درستی کار کند، به شما تبریک می گوییم. دستگاه بدون هیچ مشکلی نصب شده است.

طراحی نقشه لوله کشی داکت اسپلیت

طراحی لوله‌ کشی داکت اسپیلت نکته مهم در نصب کانال‌های اسپیلت است – مانند ستون فقرات است که همه چیز را روان نگه می‌دارد. طراحی مناسب لوله‌کشی خنک‌ سازی کارآمد، جریان هوای مطلوب و حداقل اتلاف انرژی را تضمین می‌کند، بنابراین فضای شما بدون وقفه خنک می‌ماند.

نیروی فدک تهویه در حال نصب داکت اسپیلت
نصب داکت اسپیلت

مراحل تنظیم نقشه لوله کشی داکت اسپلیت

برنامه ریزی لوله کشی داکت اسپلیت مانند ترسیم نقشه یک سفر جاده ای است – برای رسیدن به مقصد خود به یک مسیر واضح نیاز دارید. عواملی مانند اندازه لوله، عایق بندی و محل قرارگیری را در نظر بگیرید تا یک طرح لوله گذاری ایجاد کنید که توزیع خنک کننده کارآمد را تضمین می کند و عملکرد سیستم را به حداکثر می رساند.

 اهمیت آموزش نصب داکت اسپلیت

نصب یک سیستم داکت اسپیلت بدون آموزش مناسب ممکن است به فاجعه ختم شود. آموزش صحیح شما را به مهارت ها و دانش برای نصب، عیب یابی و نگهداری موثر سیستم های داکت اسپیلت مجهز می کند.

تعمیرکار فدک تهویه درحال جابه جایی و نصب داکت اسپلیت
نصب و جابه جایی داکت اسپیلت

تمرینات تمرینی عملی

آموزش عملی برای نصب داکت اسپیلت قبل از اجرای واقعی بسیار مهم است. از تمرین مدیریت مبرد نست نشتی و شارژ تا تسلط بر اتصالات الکتریکی، تمرینات عملی به شما اعتماد به نفس و مهارت می دهد تا مانند یک حرفه ای با نصب کانال اسپلیت مقابله کنید.

هزینه نصب و اجرا داکت اسپلیت

قیمت نصب داکت اسپیلت با توجه به نوع خدمات متفاوت است .بزرگی فضا برای کانال کشی، انجام سرویس و یا تعمیرات داکت در زمان نصب، میزان سختی کار و زمانبر بزرگ بودن پروژه میتواند جز عواملی باشد که هزینه نصب داکت اسپیلت را افزایش میدهد.

 در نتیجه، تسلط بر نصب سیستم های داکت اسپیلت برای حفظ محیط های داخلی راحت و به حداکثر رساندن بهره وری دارای اهمیت بالایی است. نصب صحیح و اصولی این سیستم تهویه مطبوع یک کار تخصصی است که نیاز به تجربه و دانش بالایی دارد و بهتر است این کار را فقط به متخصصان با تجربه ومراکز مجاز ارائه خدمات بسپارید.

نیروی فدک تهویه درحال نصب و راه اندازی داکت اسپیلت
نصب و راه اندازی داکت اسپیلت

نکات مهم در هنگام نصب صحیح داکت اسپیلت

  • حداقل فاصله موردنیاز در اطراف دستگاه جهت نصب و سرویس، درنظر گرفته شود.
  • حدالامکان، یونیت داخلی را در نزدیکی اتاق‌های خواب نصب نکنید.
  • حداقل فاصله ۱/۵ متری بین دهانه خروجی دستگاه و اولین تیک آف رعایت گردد.
  • فضای لازم جهت نصب کویل آبگرم و برزنت بین خروجی دستگاه و دهانه ورودی کانال درنظر گرفته شود.
  • پروفیل دریچه بازدید به‌گونه‌ای اجرا گردد که فضای لازم جهت سرویس دستگاه فراهم باشد.
  • در صورتی که کانال برگشت تعبیه نشده باشد، حتما محل نصب دستگاه را هوابند نموده تا هوای زیر سقف، توسط دستگاه مکیده نشود.
  • جهت خروج آب درین، شیب لازم دستگاه درنظر گرفته شود.
  • آب درین دستگاه داکت اسپلیت نباید به چاه فاضلاب منتقل گردد، باید یک چاه مجزا برای آن تعبیه شود.

نصب و راه اندازی داکت اسپیلت در سراسر کشور

شرکت فدک تهویه با بیش از یک دهه تجربه در زمینه ارائه خدمات نصب و اجرا و راه‌ اندازی داکت اسپیلت صفر تا صد مراحل در کلیه شهرهای کشور به صورت پروژه ای آماده همکاری می باشد. همچنین کلیه خدمات این سیستم مانند سرویس و تعمیر داکت اسپلیت به صورت تخصصی انجام میشود.

سوالات متداول

  1. تفاوت بین سیستم های داکت اسپلیت و سیستم های HVAC سنتی چیست؟
  2. آیا برای نصب سیستم های داکت اسپیلت به آموزش خاصی نیاز دارم؟
  3. چگونه می توانم از کارایی نصب داکت اسپیلت خود اطمینان حاصل کنم؟
  4. آیا می توان سیستم های داکت اسپلیت را با فناوری خانه هوشمند ادغام کرد؟
5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *