مزایا و معایب سیستم های تهویه مطبوع (داکت اسپیلت )

مزایا و معایب سیستم های تهویه مطبوع (داکت اسپیلت )


مزایا و معایب سیستم های تهویه مطبوع (داکت اسپیلت )

قبل از خرید یک سیستم سرمایشی و گرمایشی بهتر است تمام جوانب را در نظر بگیرید و انواع مختلف این سیستم ها را مورد بررسی قرار دهید و ما در این مقاله به بررسی سیستم و سرویس داکت اسپیلت خواهیم پرداخت و مزایا و معایب این سیستم تهوبه مطبوع را بررسی خوواهیم کرد.

سیستم تهویه مطبوع داکت اسپیلت در این سال ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و استفاده از آن پیشرفت چشمگیری داشته است. داکت اسپیلت به عنوان یک سیستم سرمایشی و گرمایشی،

قادر است تا به خوبی هوای مطبوعی را برای محیط فراهم نماید. بنابراین در بیشتر ساختمان های اداری و مسکونی از این سیستم برای ایجاد هوای مطیوع استفاده می شود.(سرویسکار اسپیلت، سرویسکار پکیج )

داکت اسپیلت چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است که با داکت اسپیلت و نحوه کار این سیستم تهویه مطبوع آشنا شویم.

سیستم داکت اسپیلت یا همان اسپیلت کانالی، از یک بخش خارجی (کندانسور) و یک بخش داخلی ( هواساز)  برای ایجاد سرمایش در محیط استفاده می نماید. این سیستم سرمایش به کمک سیکل تبرید تراکمی و از طریق انرژی الکتریکی تولید می شود. همچنین داکت اسپیلت ها برای گرمایش خود از لوله های آب گرم پکیج و یا موتور خانه بهره می گیرند این نکته برخلاف سیستم های اسپیلت است که برای تولید گرما هم از انرژی برق استفاده می کنند.

شیوه کار داکت اسپیلت ها به این صورت است که برای تولید گرما، ابتدا آب گرم موتور خانه و یا پکیج وارد قسمت کوئل دستگاه می شود. در همین زمان هوا، از طریق فن هایی که در پشت

کوئل تعبیه شده است دمیده می شود. در نتیجه هوای خروجی گرم می شود.همین مساله مهمترین وجه تمایز بین این دو سیستم تهریه مطبوع می باشد. استفاده از گرمای لوله های آب گرم موتورخانه

و یا پکیج باعث می شود تا هزینه های برق مصرفی داکت اسپیلت در زمستان کاهش چشم گیزی داشته باشد.

 

سرویس و تعمیر  انواع برند داکت اسپیلت در فدک تهویه

در این مرکز کلیه خدمات مربوط به سرویس و تعمیر داکت اسپلیت و همچنین سرویس و تعمیر کولر گازی ،سرویس و تعمیر چیلر و سرویس و تعمیر مینی چیلر به بهترین نحو انجام میشود.

truset-logo

hisense-logo

LG_logo

Mitsubishi-logo

 

 

 

 

 

 


مزایای سیستم تهویه مطبوع (داکت اسپیلت)

1.قابلیت تامین هوای تازه از بیرون و ارسال به داخل محیط ساختمان

داکت اسپیلت ها، هوای تازه که حاوی اکسیژن است را از محیط بیرون دریافت کرده و به محیط داخل ساختمان منتقل می نمایند. این هوای تازه در محیط می تواند حس خوبی را برای افراد به همراه داشته باشد. همان طور که در بالا هم اشاره شد سیستم های داکت اسپیلت از دو بخش تشکیل می شوند. بخش داخلی که معمولا زیر سقف کاذب و یا بالکن جاسازی می شود و بخش خارجی در بیرون از ساختمان قرار می گیرد. این دو واحد از طربق کانال های مسی به یکدیگر متصل می شوند.

در داکت اسپیلت، هوای تازه توسط بخش داخلی (آواپراتور) از بیرون مکیده می شود. سپس دمای آن تنظیم شده و توسط کانال هایی که وجود دارد به قسمت های مورد نظر منتقل می شود. در نتیجه با استفاده از این سیستم می توان یک هوای مطبوع را در فضای داخل ساختمان تجربه کرد.

2. صرفه جویی در مصرف انرژی از طریق هوای داخل ساختمان

داکت اسپیلت علاوه برتامین هوای تازه این قابلیت را دارد تا از هوای داخل ساختمان که دمای مناسبی دارد، هم استفاده نماید. برای این منظور در هنگام نصب داکت اسپیلت چند درچه هوای اضافی هم تعبیه می شوند که به عنوان دریچه بازگشت هوا عمل کرده و هوای محیط را مجددا به آواپراتور منتقل می نمایند و با هوای تازه ورودی ترکیب شده و با صرف انرژی کمتری، به دمای تنظیم شده در آواپراتور می رسد. در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

 

شارژ گاز داکت اسپیلت شرق تهران

3 . فیلتر نمودن هوا

از جمله مزایای دیگر داکت اسپیلت قابلیت نصب فیلتر در مسیرهای عبور جریان هوا می باشد. به این کار می توان از ورود گرد و غبار و ذرات ریز به داخل ساختمان جلوگیری نمود.

4.مقرون به صرفه بودن داکت اسپیلت نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع

از دیگر مزایای سیستم داکت اسپیلت قیمت آن است که در مقایسه با سایر سیستم های حرارتی و برودتی حدود 30 در صد پایین تر است. قیمت مناسب و بازدهی بالای این سیستم تهویه هوای مطبوع باعث شده تا بیشتر سازندگان تمایل به استفاده از داکت اسپیلت در ساختمان خود داشته باشند.

5. مستقل بودن مصرف انرژی در هر واحد

در آپارتمان های چندین واحدی که از داکت اسپیلت استفاده می کنند، این قابلیت وجود دارد که به ازای هر واحد یک دستگاه با ورودی برق جداگانه استفاده شود.  با این کار می توان هزینه های سرمایشی و گرمایشی هر واحد را به تفکیک محاسبه کرد. با این کار هر واحد آپارتمان می تواند میزان مصرف خود را کنترل نماید و مطمئن باشد که هزینه های مربوط به واحد خود را پرداخت می نماید. البته قابل ذکر است که سیستم های چیلر و فن کوئل هم این قابلیت را دارند.(سرویس فن کویل)

6.استفاده از کویل آبگرم برای گرمایش

از آنجایی که در کشور ایران استفاده از انرژی برق هزینه های بیشتری نسبت به گاز دارد، برای صرفه جویی در هزینه ها می توان برای گرمایش، از گرمای لوله های آب موتورخانه ها و یا پکیج که توسط انرژی گاز کرم شده، استفاده نمود. درست است که اضافه کردن کوئل اب گرم به بونیت داخلی ممکن است هزینه هایی به همراه داشته باشد، اما به دلیل صرفه جویی در مصرف برق و کاهش هزینه های انرژی، مقرون به صرفه خواهد بود.

معایب سیستم تهویه مطبوع (داکت اسپیلت)

در کنار مزایایی که برای سیستم تهویه مطبوع (داکت اسپیلت) مطرح کردیم، این سیستم معایبی هم دارد که در ادامه به بررسی آن ها هم خواهیم پرداخت.

 

نصب داکت اسپیلت زیمنس

1.دمای یکسان کل اتاق ها و سالن های متصل به یک دستگاه

از آنجایی که دمای هوا در قسمت آواپراتور تنظیم می شود و از طریق کانال های موجود در قسمت های مختبف ساختمان توزیع می شود، در نتیجه تمام فضاهایی که به یک دستگاه متصل هستند با هم دمای یکسانی را خواهند داشت. در نتیجه نمی توان دمای هوای این قسمت ها را به صورت جداگانه تنظیم نمود. البته برای حل این مشکل می توان از دمپر برقی برای کنترل دریچه کانال استفاده کرد. با کمک این وسیله می توان میزان هوای ورودی از طریق هر کانال را کنترل نمود و به صورت غیر مستقیم، دمای هر قسمت را تحت کنترل قرار داد.

۲ . صدای داکت اسپلیت

مهمترین ایرادی که برای سیستم تهویه مزبوع داکت اسپیلت عنوان می شود، صدایی است که در هنگام کار این سیستم تولید می شود. علت این صدا مربوط به وحود فن در قسمت داخلی (آواپراتور) می باشد. نصب صحیح و اصولی داکت اسپیلت و انجام عایق بندی، تراز بندی صحیح فن، می تواند تا حد زیادی صدای داکت اسپیلت را کاهش دهد.

قبل از  خرید هر دستگاهی از جمله داکت اسپیلت و سردخانه، لازم است تا به بررسی مزایا و معایب آن بپردازیم. ما در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مربوط به این سیستم تهویه مطبوع را ذکر نماییم. چنانچه با مطالعه مطالب بالا هنوز هم در تصمیم خود مردد هستید، از طریق تماس تلفنی با کارشناسان فدک تهویه ارتباط برقرار کرده و از مشاوره رایگان متخصصین این مجموعه بهره مند شوید. در صورتی هم که تصمیم به خرید داکت اسپیلت گرفته اید، حتما از یک متخصص برای نصب این دستگاه استفاده نمایید.

 

نوشته های بیشتر در فدک تهویه 

 

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *