تهویه مطبوع

مقدمه:

از جمله ملاک های منحصر به فرد بودن یک محیط، تازه بودن هوای در گردش آن مکان می باشد. کنترل مناسب بودن دمای یک محیط، با روش های گوناگونی صورت می گیرد. به عنوان مثال در گذشته از طریق باز گذاشتن پنجره های ساختمان، از طریق رد و بدل شدن نسیم، سعی در تهویه طبیعی محوطه داشتند. اما امروزه با پیشرفت عظیم تکنولوژی، شاهد تهویه مطبوع به روش های مختلفی در بازار هستیم. فدک تهویه پیشرو در ارائه خدمات حرفه ای در زمینه انواع و اقسام دستگاه های تهویه مطبوع آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. همچنین در این مرکز خدمات تعمیر کولر گازی ، تعمیر اسپیلت ، تعمیر داکت اسپلیت ، تعمیر فن کویل ،تعمیر چیلر ، تعمیر مینی چیلر و تعمیر سردخانه به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای توسط تعمیرکاران متخصص و با تجربه انجام می شود.

 

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع، از زیرمجموعه های علم مهندسی مکانیک محسوب می شود. وظیفه اصلی تهویه مطبوع، همانطور که از نامش پیداست، ایجاد محیطی خوشایند از لحاظ دما و رطوبت است. طبق آزمایشات انجام شده، مناسب ترین دمای مطلوب انسان ها، 22 درجه و مطلوب ترین میزان رطوبت، 50% ارزیابی شده است.

بنابراین انتخاب سیستم تهویه ای که براساس شرایط آب و هوایی گوناگون، از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، حائز اهمیت است.

امروزه سیستم های هوارسان، به HVAC شناخته می شوند که به معنای سیستم تهویه و تهویه مطبوع است. هریک از این کلمات مخفف شده واژه های ذیل است:

HEATING , VENTILATING , AIR CONDITIONING

اطلاعات مورد نیاز شما درمورد تعمیر کولرگازی

کاربرد سیستم های تهویه مطبوع چیست؟

هوارسان ها، عملکردهای ویژه ای در مکان های مسکونی، صنعتی، پزشکی و یا اداری دارند. به عنوان مثال، کتابخانه ها که محیط های حساسی در امر مطالعه محسوب می شوند، می بایستی از سیستم تهویه مناسب برای افراد در نظر بگیرند.

تهویه مطبوع
تهویه مطبوع صنعتی

از جمله مواردی که هوارسان ها را تبدیل به وسایلی ارزشمند کرده، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تصفیه هوا:

سیستم های تهویه مطبوع، با گردش هوای داخل سالن، هوای نامطبوع را از بین برده و هوای سالم را جایگزین آن می کند. و با به ارمغان آوردن هوای سالم و تازه، نقش مهمی در رضایت افراد ایفا می کند.

  • کنترل سرعت وزش هوا :

سیستم های هوارسان، سرعت وزش باد را بر اساس محیط موجود تنظیم کرده و از هدررفت حداکثری یا چرخش حداقلی باد جلوگیری می کند.

  • کنترل رطوبت بوسیله ی خشک کردن ورطوبت دهی:

سیستم های چرخش هوا، از طریق دریافت رطوبت هوا و وزش هوای مساعد، رطوبت هوا را کنترل کرده و مانع ایجاد هوای سنگین و نامطلوب برای افراد می شود.

  • کنترل دمای محیط بوسیله ی سرمایش و گرمایش دهی:

از جمله قابلیت های سیستم های تهویه، تنظیم دمای محیط بر اساس دمای مطلوب است. در واقع چنانچه محیط دارای هوای سرد باشد، از طریق تنظیم سیستم های تهویه، هوایی با دمای بالاتر دمیده می شود و چنانچه دمای هوا بالا باشد، با عرضه هوای سرد، از شدت گرمای هوا می کاهد. سیستم های گرمایش از کف از این موارد می باشد

  • ضد عفونی و ایزوله کردن هوا در محیط های پزشکی و بیمارستان ها:

یکی از پایه های اصلی محیط های پزشکی، چرخش هوای تازه و بدور از عفونت و آلودگی است. سیستم های تهویه، این ویژگی حیاتی را برای مصرف کنندگان محترم، در نظر گرفته است.

 

سیستم های تهویه مطبوع از چه بخش هایی تشکیل شده:

پمپ ها:  

پمپ ها یکی از اصلی ترین بخش های هر سیستم چرخش هوا محسوب می شوند. وظیفه‌ی اصلی این بخش مهم، حرکت سیال ها در سیستم تهویه هوا است.

مخازن انبساطی:

منبع انبساط به مخزنی اطلاق می شود که فشار اضافی سیالات گرم شده را تنظیم می کند. همچنین اگر کمبود آب در گردش درون سیستم های حرارت مرکزی باشد، آن را جبران می کند.

هواکش و فن ها:

هواکش و فن ها عنصر اصلی این سیستم ها هستند.

کویل ها:

کویل ها، نقطه ای  در سیستم های سرمایش و گرمایش هستند که تبادل حرارت در آنها انجام می شود. کویل ها، از لحاظ کارکرد، به دو قسمت سرمایشی و گرمایشی طبقه بندی می‌شوند.

رطوبت گیر ها:

این وسیله ی مهم در امر کنترل رطوبت هوا، با سرد کردن هوا، دمای آن را به زیر نقطه ی شبنم می‌رساند. این روند، رطوبت هوا را به صورت قطرات ریز از بین می برد.

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *