شارژ کولر گازی

شارژ کولر گازی


وقتی صحبت از استفاده از حداکثر بهره وری کولرگازی شما می شود، درک فرآیند شارژ گاز ضروری است. شارژ گاز شامل افزودن مبرد به تهویه مطبوع شما است تا اطمینان حاصل شود که می تواند فضای شما را به طور موثر خنک کند.

شارژ گاز کولرگازی یک جنبه حیاتی برای حفظ کارایی و عملکرد انواع مختلف واحدهای تهویه مطبوع است. فرقی ندارد که شما از یک کولر گازی پرتابل، کولر گازی پنجره ای یا تهویه مطبوع که از مبرد  R410 یا R22 استفاده می کند بهر‌ه‌مند هستید، اطمینان از سطح صحیح گاز برای خنک سازی مطلوب ضروری است.

در این مقاله، به اهمیت شارژ صحیح گاز، مراحل گام به گام شارژ انواع مختلف کولر گازی و مسائل رایجی که ممکن است در طول فرآیند به وجود بیاید، خواهیم پرداخت. درک اصول شارژ گاز کولر گازی برای کارکرد روان و موثر سیستم خنک کننده کلیدی است.

وقتی کولر گازی شما نسبت به  قبل عملکرد قابل قبولی ندارد، ممکن است زمان شارژ گاز فرا رسیده باشد. در این مقاله به اصول شارژ گاز اسپیلت و اینکه چرا برای حفظ خونسردی شما ضروری است می پردازیم.

مقدمه :

قبل از هر چیز، مهم است که بدانیم شارژ گاز کولر گازی شامل چه چیزی است. به بیان ساده، این فرآیند پر کردن مجدد مبرد است که معمولاً به عنوان گاز شناخته می شود، در یک واحد تهویه مطبوع به چه صورت است. مبرد با جذب گرمای داخلی و بیرون راندن آن به بیرون، نقشی محوری در فرآیند خنک‌سازی دارد و به فضای شما اجازه می‌دهد خنک و راحت بماند.

نقش مبردها یا همان گاز ها در عملکرد دستگاه بسیار مهم است به نحوی که کمبود یا نبود آن در این سیستم ها تمامی سیکل تبرید را مختل کرده و با مشکل جدی مواجه می‌کند.

به گاز کولر گازی به عنوان رگ حیاتی فکر کنید که باعث می شود واحد AC شما هوای سرد را پمپاژ کند. مسئول جذب گرما از فضای شما و انتشار آن در بیرون است و باعث می شود اتاق شما به اندازه کافی خنک و با طراوت باشد.

نشانه هایی که نشان می دهد کولر گازی شما نیاز به شارژ گاز دارد

اگر سیستم تهویه مطبوع شما هوای گرم تری نسبت به تاریخ داغی که شما را شبح می دهد می دمد، ممکن است گاز آن کم شده باشد.

با اینکه پکیج موتور و منبع نگه دارنده گاز کولر گازی بطور کامل بسته است اما گاهی وجود نشتی های بسیار کم به مرور زمان منجر به کم شدن میزان گاز می شود. وقتی چنین اتفاقی می افتد بهتر است ابتدا بررسی کنید که چرا کمبود گاز در کولر گازی اتفاق افتاده است (بر اثر وجود نشتی یا دلایل دیگر) و ابتدا این مشکل را برطرف کنید و بعد اقدام به شارژ گاز کولرگازی کنید.

مراقب علائمی مانند کاهش راندمان خنک‌ کننده، صداهای خش‌خش یا تجمع یخ روی سیم‌ پیچ‌ها باشید – این پرچم‌های قرمز نشان می‌دهند که کولرگازی شما نیاز به شارژ مجدد دارد.

اهمیت شارژ مناسب گاز برای انواع کولرگازی

حصول اطمینان از اینکه کولرگازی شما دارای سطوح گاز مناسب است برای حفظ عملکرد روان آن بسیار مهم است. گاهش گاز و یا شارژ بیش از حد می‌تواند عملکرد دستگاه را متخل کند و علاوه بر افزایش مصرف برق ممکن است به بخش های دیگر نیز آسیب های جدی وارد کند.

شارژ گاز کولر گازی یک کار کاملا تخصصی

پیش از آنکه بخواهید شخصا برای شارژ گاز دستگاه خود اقدام کنید، بهتر است از خطرات این کار به طور کامل آگاهی داشته باشید.قبل از هرچیز، در صورتی که دستگاه شما به شارژگاز نیاز دارد، به این معنی بوده که گاز مبرد اولیه کولر بنابر دلایلی تخلیه شده و نشت دارد.

در این صورت، اولین اقدام اصولی هر فرد حرفه ای، عیب یابی کولر گازی بوده تا علت تخلیه و نشت گاز را یافته و محل دقیق نشتی را بیابد و سپس مشکل نشتی را حل نماید.

همچنین در صورت لزوم، ممکن است گاز مبرد کولر جمع شده و یا تخلیه شود. در این هنگام لازم است تا احتیاطهای ایمنی را جدی گرفته و نحوه کار با مبرد کولر گازی را بدانید. بدلیل سمی و خطرناک بودن گاز مبرد کولر، در صورت پرهیز از ایمنی، احتمال ایجاد مشکلاتی برای شما و خانواده تان وجود دارد.

نهایتا مرحله آخر کار شارژ گاز در کمپرسور اسپیلت است که در این مرحله نیز باید چگونگی انجام این کار را به خوبی دانسته و رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از نشتی و آب بندی دستگاه، بطور کامل انجام شود.

مراحل شارژ گاز کولر گازی

  1. نشت یابی کولر گازی
  2. تعمیر کولرگازی در صورت وجود نشتی
  3. وکیوم کردن کولر گازی
  4. شارژ گاز اسپیلت

روش های تست نشتی کولر گازی

  • استفاده از محلول کف صابون
  • مشعل هالید
  • نشت یابی  الکترونیکی
  • نشت یابی کولرگازی با اشعه ماوراء بنفش

چه زمانی باید به فکر شارژ انواع کولر گازی باشیم

زمانی که نیاز است برای شارژ گاز اسپلیت اقدام کنید یکی دیگر از مواردی است که باید برای افزایش بهره وری و طول عمر دستگاه به آن توجه ویژه شود. زمان شارژ بسته به اندازه دستگاه و مقدار مبرد مورد نیاز می تواند متفاوت باشد. تخصیص زمان کافی برای این فرآیند ضروری است.

علاوه بر این،در زمان انجام شارژ مجدد داشتن یک جدول شارژ گاز کولرگازی می تواند مفید باشد. جدول مقدار توصیه شده مبرد مورد نیاز را بر اساس تناژ و نوع واحد تهویه مطبوع نشان می دهد. این به عنوان یک دستورالعمل مفید برای تکنسین هایی است که شارژ گاز را انجام می دهند و از نتایج دقیق و قابل اطمینان اطمینان می دهند.

 کولر گازی پرتابل

اسپلیت قابل حمل یا کولر گازی پرتابل، به دلیل حجم بسیار کوچکی که دارد و می توان به آسانی آن را جابجا کرد قابل حمل یا پرتابل خوانده می شود. از این نوع کولرگازی معمولا در مکان‌های با متراژ کم که قابلیت نصب اسپلیت دیواری ندارند استفاده میشود. کولرگازی پرتابل از یک بخش کوچک ساخته شده و دارای کندانسور یا یونیت بیرونی نیست.

مزایای شارژ گاز کولرگازی پرتابل

شارژ گاز مناسب نه تنها سیستم تهویه مطبوع قابل حمل شما را در بهترین سطح عملکرد خود نگه می دارد، بلکه به افزایش طول عمر و بهره وری انرژی آن نیز کمک می کند. همچنین با انجام سرویس به موقع از افزایش قبض برق هم خبری نخواهد بود.

شارژ گاز کولر گازی پرتابل : راهنمای گام به گام

برای کسانی که دارای گولر گازی قابل حمل هستند، شارژ گاز می تواند یک فرآیند به ظاهرساده باشد. باید این نکته را یادآوری کنیم که انجام شارژ مجدد اسپلیت یک کار حرفه ای است و نیاز به ابزار، مهارت، دانش و تجربه کافی دارد. اگر بدون آمادگی لازم اقدام به انجام سرویس و یا تعمیرات تخصصی سیستم تهویه مطبوع خود کنید ممکن است با خطرات وآسیب های جدی روبه‌رو شوید.

انجام شارژ گاز اسپلیت پرتابل معمولا با دو روش صورت میگیرد.

  • شارز کامل
  • شارژ تکمیلی

در روش شارژ کامل کولرگازی پرتابل ابتدا باید اقدم به رفع نشتی آن شود. سپس تکنسین اقدام به وکیوم کل سیستم می کند تا هوا و رطوبت داخل سیکل کولر کاملا تخلیه شود. بعد از مرحله تخلیه زمان شارژ کولر گازی پرتابل است. با توجه به میزان گازی که بر روی دستگاه و یا در دفترجه راهنمای محصول درج شده باید میزان گاز مورد نیاز را به دستگاه تزریق کرد.

در زمانی که نشتی قابل مشاهده و یا اسیب جدی مشاهده نمی شود از روش تکمیلی برای شارژ گاز استفاده میشود.  در شارژ گاز کولرگازی پرتابل به این روش، مقداری گاز به داخل کولر گازی تا  زمانی که به سطح استاندارد برسد اضافه می شود.

نکته مهم در شارژ کولرگازی پرتابل

نکته ای که بیشتر تکنسین های فدک تهویه به تمام مشتریان در مورد شارژ کولرگازی پرتابل ذکر میکنند این است که برای شارژمجدد گاز کولر گازی قابل حمل حتما بهتر است ابتدا دستگاه بطورکامل سرویس شود، نشتی برطرف شود و هوا و رطوبت دستگاه تخلیه شود تا عدد حقیقی فشار گاز مشخص گردد در غیر اینصورت ممکن است شارژ گاز بی فایده باشد.

کولرگازی پنجره ای

کولرگازی پنجره ای همان‌طور که از نامش مشخص است، بدلیل آنکه از ابعاد کوچکی که برخورداراست امکان نصب بر روی پنجره آپارتمان‌ها، ادارات، منازل شخصی و … را دارد و قابل حمل و جابجایی در فضاها ها مختلف است. این دستگاه در ظرفیت‌های 7000 تا 18000 طراحی می‌شود. کولرگازی های پنجره ای قابلیت سرمایشی و گرمایشی نسبتا خوبی دارند ومصرف برق این دستگاه ها بسیار کم است.

 شارژ گاز کولر گازی پنجره ای

وقتی صحبت از شارژ گاز کولرگازی پنجره ای به میان می‌آید، دقت در نحوه انجام این کار مهم است. باید خاطر داشته باشید که شارژ گاز اسپلیت یک کار حرفه ای است و نیاز به ابزار، تجربه و دانش خاصی دارد در زمان تزریق گاز، از شارژ بیش از حد سیستم خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به ناکارآمدی و آسیب احتمالی شود.

  1. برای انجام شارژ محدد ابتدا باید کولر را از پنجره یا جایی که در آن تعبیه شده خارج کنید و درب آن را باز کنید تا اجزای داخلی مثل موتور دیده شود و به آنها دسترسی داشته باشید.
  2. برایآنکه گیج در زمان شارژ مجدد درجه دقیق را نشان دهد در صورت کثیب بود اواپراتور ان را تمیز کنید.
  3. پیش از شروع به تزریق گاز باید کولر را در حالت سرمایش قرار دهید و بگذارید چند دقیقه کار کند.
  4. با توجه به اینکه در کولر پنجره ای شیر سرویس وجود ندارد، باید یک شیر سرویس ایجاد کنیم تا بتوان گیج را به آن متصل کرد.
  5. کپسول گاز را به شلنگ وسط گیج که معمولا زد رنگ است متصل کنید و ار اتصال ایمن ان اطمینان حاصل کنید.
  6. ابتدا به مدت سه ثانیه شیر سمت گیج را باز کنید تا هوای داخل شلنگ تخلیه شود و ببندید و سپس شیر کپسول را باز کنید.
  7. شیر گیج را باز کنید تا مبرد وارد سیستم شود و تا زمانی که عقربه گیج به میزان استاندارد مورد نیاز دستگاه برسد به اینکار ادامه دهید.
  8. حتما در انتها تست نشتی گاز را بگیرید و از وکیوم بودم سیستم اطمینان حاصل کنید.

شارژ گاز کولر گازی R410

یکی از مبردهای رایج در سیستم های تهویه مطبوع، مانند R410، به روش های دقیق شارژ گاز نیاز دارد. استخدام یک تکنسین حرفه ای با تخصص و دانش کافی برای کار با این مبرد ضروری است. شارژ مناسب مبرد عملکرد کارآمد کولرگازی شما  را تضمین می کند و از آسیب احتمالی به واحد تهویه مطبوع جلوگیری می کند.

شارژ گاز کولر گازی اینورتر با گاز R410 رویه مشخصی دارد و باید تمامی مراحل با دقت و بطور صحیح انجام شود. مبرد  R410 با ویژگی‌های سازگار با محیط زیست و توانایی‌های خنک‌کننده گی برتر و تبرید مناسب، در دنیای گازهای تهویه مطبوع بسیار محبوب است و آن را به گزینه‌ای برتر برای بسیاری از واحدهای AC مدرن تبدیل می‌کند.

اقدامات احتیاطی مناسب و ایمنی برای شارژ گاز R410

هنگامی که صحبت از شارژ گاز R410 به میان می آید، ایمنی مهم است. از پوشیدن تجهیزات محافظ گرفته تا اطمینان از تهویه مناسب در طول فرآیند شارژ، رعایت اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از هر گونه رخ داد احتمالی ضروری است. به یاد داشته باشید، بهتر است که ایمن باشید و از همه مهم تر این کار را به متخصصین واگذار کنید .

قیمت شارژ گاز کولر گازی,اسپلیت

تعیین قیمت شارژ گاز اسپلیت دستگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد و یک تعمیرکار تا زمانی که دستگاه را از نزدیک نبیند نمی تواند قیمت دقیق به مشتری اعلام کرد.

  • ممکن است لوله های کولر گازی یا اسپلیت شما دارای نشتی باشند پس لازم است که قبل از انجام شارژ گاز کولر گازی نشت یابی و رفع شود . پس هزینه نشت یابی و رفع ان در صورت نیاز می تواند روی قیمت تاثیر گذار باشد..
  • مورد دوم  و مهمترین عامل در قیمت شارژ گاز اسپلیت شما مقدار گاز مورد نیاز دستگاه شما می باشد . ممکن است یک دستگاه به گاز کامل نیاز داشته باشد و یا به مقدار کمتر نیاز داشته باشد. که این را تعمیر کار قبل از انجام کار اندازه گیری می کند و به شما اعلام می کند.
  • ممکن است در حین انجام کار دستگاه شما نیاز به قطعه یا تعویض لوله مسی و یا عایق بندی لوله داشته باشد که هر کدام از این موارد می تواند در قیمت شارژ گاز داکت اسپیلت شما تاثیر گذار باشد.
  • نوع گاز کولر شما نیز در هزینه شارژ گاز کولر گازی تاثیر می گذارد قطعا هزینه شارژگاز R410 از R22  بیشتر می باشد.

فدک تهویه ارائه دهنده خدمات شارژ گاز کولر گازی و اسپلیت

همکاران ما در مرکز مجاز و رسمی شارژ گاز کولرگازی, اسپیلت, شارژ گاز داکت اسپیلت مرکز فدک تهویه ، با تکیه بر دانش فنی و مهارت بالای خود و استفاده از دستگاه های پیشرفته شارژ دستگاه شما را در رفع مشکل یاری خواهند نمود.کلیه تعمیرکاران ما در زمینه شارژ گاز دارای تخصص و مهارت کافی می باشند انها در برترین اموزشگاه های سطح شهر مهارت لازم را کسب کرده اند و همچنین دارای سالها تجربه کاری درخشان می باشند.

هر کدام از تعمیرکاران ما در زمینه جمع کردن گاز کولرگازی ، نشت یابی کولرگازی و رفع نشتی وکیوم کولرگازی , شارژ تکمیلی و کامل کولرگازی به روش های مختلف دارای تخصص و مهارت کافی می باشند. که شما می توانید با آرامش و اطمینان خاطر ۰ تا ۱۰۰ شارژ گاز دستگاهتان را به ما بسپارید

به متخصصان ما اعتماد کنید و کار را به ما بسپارید

مهم نیست کولر گازی اسپلیت  یا داکت اسپیلت شما چه مدل و چه برندی دارد تعمیرکاران متخصص ما کلیه خدمات شارژ گاز کولر گازی,اسپیلت,داکت اسپیلت را مانند جمع کردن گاز دستگاه ، شارژکامل و شارژ  تکمیلی  و نشت یابی  رفع نشتی کلیه مدل ها و برندها ( R22 – R410) را به صورت کاملا تخصص و حرفه ای انجام می دهند

در نتیجه، شارژ گاز مناسب برای حفظ راندمان و عملکرد کولر گازی شما بسیار مهم است. چه یک کولر گازی پرتابل، یک تهویه مطبوع پنجره ای یا یک سیستم اینورتر با مبرد R410 داشته باشید، آشنایی با فرآیند شارژ گاز ضروری است. با دنبال کردن مراحل ذکر شده در این راهنما و مشورت با یک متخصص در صورت نیاز، می توانید اطمینان حاصل کنید که سیستم تهویه مطبوع خود برای سال های آینده در بهترین حالت باقی می ماند.

آموزش شارژ گاز کولر گازی مرحله به مرحله

شما زمانی که یک کولر گازی را به‌ صورت نو از یک شرکت معتبر خریداری می‌کنید و معمولاً به ‌اندازه ۵ متر لوله گاز داخل سیستم کندانسور مبحوس شده است که شما بعد از اتمام نصب کولر گازی به‌ صورت کامل باید سیستم را وکیوم کنید .و از زمانی که از وکیوم کردن سیستم و عدم وجود هوا و رطوبت مدر سیستم مطمئن شدید می‌توانید شیر سرویس را بازکرده و گاز را به‌ کل سیبتم منتقل کنید.

البته باید به این نکته توجه شود مقدار گاز شرکتی که در سیستم وجود دارد فقط برای ۵ متر لوله کافی است و در صورت لوله‌کشی اضافی باید مقدار گاز هم اضافه شود که معمولاً به ازای هر یک متر لوله اضافی سیستم ۲۰ گرم گاز احتیاج دارد

اگر کولر گازی نصب‌ شده شما فقط از همان ۵ متر لوله اولیه استفاده کرده است نیازی به شارژ گاز اضافی در سیستم نیست ولی اگر سیستم شما در نصب اولیه بیشتر از ۵ متر لوله برای نصب استفاده کرده است برای شارژگاز ان به ۳ طریق می‌توانید این کار را انجام داد:

بهترین و اصولی‌ترین روشی که برای این کار توصیه می‌شود شار گازی وزنی است زیرا شما مطمنا از مقدار گازی موجود در سیستم اطلاع دارید و میدانید که اگر ۲ متر لوله در نصب اضافه کرده‌اید باید ۴۰ گرم گاز به سیستم اضافه کرد که این اصولی‌ترین روش و مطمئن‌ترین روش است برای این کار.

اصول کلی مراحل شارژ گاز کولرگازی

ابتدا به جای پمپ وکیوم یا کمپرسور یدکی، کپسول گاز مبرد را جایگزین می کنیم.

شیر کپسول مبرد را باز کرده ولی شیر آبی و قرمز بسته بماند.

شیر قرمز را کمی باز می کنیم تا هوای موجود در حد فاصل شیلنگ گیج تا کپسول خارج گردد.

حالا شیر قرمز را بسته و شیر آبی را باز می کنیم در این حالت عقربه گیج به سرعت به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

برای جلوگیری از استهلاک شیر آبی گیج، باید شیر کپسول مبرد را مرتبا باز و بسته کنید تا آرام آرام گاز به سیکل اضافه شود.

ترموستات کولرگازی را روی رنج بالاتر قرار دهید تا از ایجاد سرما در اپراتور کولرگازی اطمینان حاصل کنید.

میزان گیج فشار مبرد شارژ شده در کولرگازی در فصل تابستان بین ۶۰ تا ۷۵ PSI متغیر می باشد.

آمپر متر انبری را روی رنج مناسب قرار داده و آمپر کمپرسور را طبق آمپر روی پلاک کولر گازی مطابقت می دهیم .

مرتبا میزان سرمای اپراتور را تست کرده تا جایی که لوله برگشت سرد شده و عرق کند.

در این مرحله گیج آبی مانیفولد را بسته و با استفاده از انبر کورکن در فاصله ۲ تا ۳ سانتی متری قبل از شیر سوزنی لوله کور کمپرسور کولر گازی  را پرس میکنیم.

بعد از اقدامات بالا، گیج مانیفولد و اتصالات مربوطه را باز کنید.

با سیم جوش نقره انتهای لوله کور را جوشکاری کرده تا مبرد خارج نشود. سپس انبر کور کن را باز کنید.

محل پرس شده توسط انبر کور کن را برای اطمینان و جلوگیری از شکستن آن با سیم جوش نقره تقویت نمایید.

نحوه وکیوم کولر گازی

انواع روش های شارژ گاز کولرگازی

روشهای مختلفی برای شارژ کولر گازی وجود دارد که عبارتند از:

شارژ گاز با ترازو یا شارژ گاز وزنی

اولین شرط این است که شما برای این کار یک ترازوی دقیق دیجیتال که مخصوص این کار است تهیه‌ کرده و شارژ گاز را به ‌وسیله آن انجام دهید.

اما مهم‌ترین اصل در شارژ گاز به ‌وسیله ترازو این است که سیستم چه یخچال‌ فریزرو چه کولرگازی شما کاملاً فاقد گاز باشد تا شما بتوانید به ‌وسیله ترازو این کار را انجام دهید زیرا اگر داخل سیستم شما گازی وجود داشته باشد شما از مقدار دقیق وزن آن باخبر نبوده و نمی‌دانید که چه مقدار گاز در سیستم است و چه مقدار باید به آن اضافه گردد.

پس شما اگر دستگاهی دارید که فاقد گاز است یا گاز بسیار کمی دارد، می‌توانید آن را خالی کنید (به دلیل آسیب رساندن گاز R22 به محیط‌ زیست توصیه نمی‌شود) سیستم را کاملاً وکیوم کرده و ازنظر نشتی نیز برسی کنید و نسبت به برچسب فنی سیستم گاز موردنیاز آن را داخل سیستم تزریق کنید.

در روش شارژگاز وزنی یا شارژ گاز با ترازو دقت داشته باشید که مقدار گاز ثبت‌شده روی برچسب فنی یا پلاک کولر گازی</span> برای ۵ متر لوله اندازه‌گیری شده است و اگر شما در هنگام نصب لوله‌کشی را اضافه کرده باشید باید به ازای هر ۱ متر لوله ۲۰ گرم گاز اضافه کنید.

مثال: اگر کولرگازی روی برچسب فنی خود مقدار ۱ کیلوگرم گاز را درج کرده باشد و طول لوله‌کشی آن هنگام نصب ۸ متر باشد باید مقدار ۱۰۶۰ گرم گاز در سیستم تزریق کنید توجه :

نکته : دقت داشته باشید اگر سیستمی به‌ درستی وکیوم شود و مقدار گاز تزریقی به سیستم اندازه باشد شارژگاز با ترازو یا شارژ گاز وزنی بهترین و علمی‌ترین نوع شارژ گاز است که سیستم را برای سالیان دراز از لحاظ کیفیت سرمادهی تضمین میکند.

شارژ گاز از طریق گیج مانوفیلد

شارژ گاز کولرگازی به روش گیج مانوفیلد آخرین روشی است. که توصیه می شود این نکته را در نظر بگیرید که این روش نسبت به دمای هوا حساس است.

1 – کولر گازی خود را خاموش کنید

2 – شیلنگ کم فشار گیج را به لوله برگشت کولر گازی وصل کنید

به طور معمول شیلنگ کم فشار به رنگ آبی است. و به خط مکش یا همان لوله برگشت (لوله بزرگتر) و در همان حالت که هر دو شیر گیج بسته است .شیلنگ زرد را به کپسول گاز وصل کنید .و شیر گاز را باز کنید. برای هواگیری شلنگ گیج شیر مسیر فشار (قرمز رنگ) را یک صدم ثانیه باز کنید. تا هوا داخل شلنگ خارج شود و گاز جای آن را بگیرد.

3 – اجازه دهید کولر گازی حداقل برای ۱۵ دقیقه روشن باشد. در این حالت سیستم به حالت پایدار دست پیدا می کند.

4 – دما را چک کنید : اندازه گیری درجه حرارت در حالت های مختلف به شما امکان می دهد. عملکرد کولر گازی را تجزیه و تحلیلی کرده و با اندازه گیری های زیر مقایسه کنید.

میزان دمای هوا در فضای باز
دمای بازگشت هوا از فن های کولرگازی
مقدار دمای خط مکش
اندازه دمای خط مایع

5 – سپس شیر کم فشار گیج را باز کنید تا گاز وارد سیکل کولر گازی شود سعی کنید. به آرامی و در چند مرحله گاز را وارد سیستم کنید و چشمتان به عقربه گیج باشد که گاز زیادی وارد کولر گازی نشود.

معمولا در دمای معمولی تا ۵۵ psi  و در گرمای ظهر تابستان تا ۶۰ psi  شارژ گاز کنید. و اما این اعداد اصلا اصولی نیستن چون شارژ گاز کولرگازی اصولی را به روش وزنی و آمپر میتوان انجام داد.

نحوه جمع کردن گاز کولر گازی

شارژ گاز به صورت آمپری

در شارژ گاز کولرگازی با آمپر متر که تقریبا مانند روش شارژ وزنی بسیار دقیق است. و در تمام شرایط می توان از این روش شارژگاز دقیق و اصولی انجام داد. برای اطلاع از آمپر کمپرسور به لیبل روی پنل بیرونی مراجعه کنید. و امپر آن را بخوانید.

حالا ابتدا بعد از اتصالات شلنگ به شیر و شارژ یا همان شیر سرویس کولر گازی و از طرف دیگر اتصال به کمپرسور گاز باید یک امپر متر تکمیلی را به یکی از سیم های برق اصلی ورودی به کندانسور وصل کنید و امپر کمپرسور را بگیرید.

با باز کردن شیر کپسول گاز بگذارید گاز مقداری وارد کولر گازی شود بعد از کمی صبر دوباره آمپر روی آمپرمتر را بخوانید و سعی کنید کم کم گاز را وارد کولر گازی کنید و اجازه دهید گاز به ارامی وارد سیکل شود تا جایی شارژگاز را انجام دهید که آمپر روی آمپر متر با آمپر روی لیبل یکی شود اگر یک زمان آمپر بالاتر از آمپر لیبل رفت می توانید مقداری از گاز را کم کنید تا به آمپر مورد نظر برسید.

شارژگاز اسپیلت به وسیله دمای هوا محیط

برای شارژگاز کولرگازی راه‌های زیادی وجود دارد که در آموزش‌های قبل آن‌ها را توضیح دادیم .ولی اگر شما بخواهی با گیج مانوفیلد یک کولر را گاز R22 کنید زمانی که وسیله دیگری مثل ترازو و آمپرمتر کلمپ ندارید می‌توانید. با استفاده از جدول زیر بر اساس دمای هوای پنل داخلی (اواپراتور) و پنل بیرونی (کندانسور) یک شارژ گاز دقیق انجام دهید انجام این کار بسیار راحت است.

البته این روش برای شارژ گاز در فواصل مختلف سال بسیار مفید است مخصوصاً فصل زمستان

انجام مقدار شارژ گاز دقیق به‌ وسیله دمای هوا

ابتدا شما به‌ وسیله یک دماسنج دمای محیطی که پنل داخلی در آن نصب است .را اندازه می‌گیرید و بعد از آن دمای محیطی که پنل بیرونی را در آنجا نصب ‌کرده‌اید را اندازه میگیرید. و اعداد به‌ دست‌آمده را در جدول زیر قرار می‌دهیم. عددی که روبروی آن‌هاست و بین هر دو مشترک است را انتخاب و یادداشت می‌کنیم. این همان عددی است که باید به این کولر به‌ اندازه آن شارژ گاز شود.

مثلاً در شکل زیر دمای محیط داخلی ۲۷ درجه و دمای محیط بیرونی ۲۹ درجه است .وقتی خط روبروی این دو عدد را ادامه می‌دهیم به عدد ۶۰ دایره سبز می‌رسیم .که این عدد یعنی ۶۰psi همان مقدار گازی است که شما باید به سیستم شارژ کنید.

آموزش شارژ گاز کولر گازی در فصل زمستان

عمل انجام شارژ گاز کولرگازی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. که باید طبق اصول همه ی موارد بررسی شوند سپس عمل شارژ گاز انجام شود. برای انجام شارژ گاز دستگاه ابتدا باید مشخص کنید .که نوع گاز دستگاه چه نوع مبردی است r22 یا r410 سپس مشخص کنید که می خواهید تکمیلی یا کامل انجام دهید.

نکته: قبل از اینکه شارژ گاز اسپیلت یا کولرگازی را انجام دهید. کمپرسور و لوله مویی های کولر را چک کنید(کندانسور) و دلیل تخلیه گاز دستگاه (نشت یابی )را پیدا کنّید. و آن را رفع کنید سپس عمل وکیوم کولر گازی را حتما انجام دهید تا مشتری از شما راضی باشد.

جالب است بدانید که یکی دیگر از عواملی که در نحوه انجام شارژ گاز دستگاه تاثیر گذار است فصل انجام شارژ گاز است. در واقع نحوه عمل شارژ گاز اسپیلت یا شارژ گاز کولر گازی در فصل زمستان با تابستان متفاوت می باشد.

برای اینکه اسپیلت به حالت سرمایش در فصل زمستان راه اندازی شود ابتدا باید به صورت مصنوعی دمای اتاق را گرم نمود.منظور از گرم کردن اتاق به صورت مصنوعی این است که ما شرایطی به وجود بیاوریم که سنسور دستگاه تشخیص دهد که محیط گرم است.

برای این کار می توانیم سنسور دستگاه را در آب گرم قرار دهیم.یا با شعله یا به روش های دیگری این کار را انجام دهیم. تا برد دستگاه فرمان روشن شدن کمپرسور را بدهد. تا از این طریق کولرگازی به حالت سرمایش راه اندازی شود سپس عمل شارژ گاز کولرگازی را انجام داد. سپس با برگرداندن دستگاه به روی گرمایش فشار گاز را چک کرد.

4.9/5 - (8 امتیاز)

21 دیدگاه

  • سلام و تشکر بابت مطالب مفید ارایه شده
    در داکت اسپیلیت داخل یونیت دستگاه در بام یک فیلتر در مسیر کویل مسی قرار دارد
    چه زمانی باید تعویض شود و آیا قابل شستشو با گاز و استفاده مجدد هست
    میزان گاز موجود در دستگاه و مقدار مورد نیاز برای شارژ چگونه قابل اندازه گیری میباشد

  • سلام
    گاز R22 اشتباها بصورت مایع تزریق شده لوله بزرگ یخ میزند الان باید چکار کرد ممنون

  • سلام موقعی که کولر را روشن میکنم لوله کوچک بغل کمپرسور کاملآ یخ میزنه پنل داخلی هم یه قسمتش برفک میزنه

  • سلام استاد وقت بخیر.میخوام یه کولر گری 18000 موتور قلمی رو با آمپر متر شارژ کامل کنم(گاز هیچی نداره) بایستی عدد امپر تا رو چند بیاد.ممنون

  • سلام
    کولر گازی ۲۸ هزار جنرالd3 تازه یک هفته خریدم و سه روز بیشتر کار نکرده
    فن قوی نسبتا بی صدایی داره اما متاسفانه اون قسمتی که لوله مسی بهش وصله صدای بی نهایت بلند و اذار دهنده ای داره مانند موتور باد اپاراتی عمل می کنه
    زینگ میکشه طوری که صدا تو کوچه میپیچه ! همسایه بالا و پایین ناراحت شدند و خونه خودم هم اسایش نداره ! دستگاه به همراه منجید نصب شده و لوله له های مسی در طول مسیر هم لرزش دارند و هم صدای زینگ و خرخر ! بعد از یک ساعت هم پنل داخلی شروع به زینگ کشیدن و لرزش میکنه که اگر دستم رو رو پنل داخلی بزارم صدای پنل داخل قطع میشه! موضوع صدا و لرز در مود گرما بیشتر هست
    مغازه هم ۳۴هزار ال جی دارم که اصلا صدا نداره ! گارانتی میگه همسایه هات همه ۲۴ این مدل رو استفاده می کنند و شما ۲۸ و این صدا طبیعی هست ! البته در مورد میزان دما ایرادی ندارد
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  • سلام.ببخشید یه کولر 18000 اجنرال دی سی اینورتر دارم حدود 10 متر لوله کشی افقی نیاز داره آیا با اضافه کردن لوله بیشتر از 5 متر باید گاز هم اضافه کنیم؟ و لوله ها تقریبا تمام طول روز زیر تابش مستقیم نور خواهند بود اما کندانسور در سایه.به نظرتون از سرمایش دستگاه کم میکنه؟

    • با سلام
      بله دوست عزیز بله با اضافه کردن لوله بیش از 5 متر باید مقدار گاز نیز زیاد شود
      بله می تواند در میزان سرمادهی و بازدهی کولرگازی تاثیر داشته باشد که شما جلوگیری از ان می توانید لوله ها را عایق کاری کنید تا از پوسیدگی لوله ها در جلوی افتاب نیز جلوگیری شود

      • سلام موقعی که کولر را روشن میکنم لوله کوچک بغل کمپرسور کاملآ یخ میزنه پنل داخلی هم یه قسمتش برفک میزنه

        • سلام احتمالا مشکل از شارژ گاز کولر گازی و یا کیپی مسیر لوله ها می باشد

    • سلام
      دوست عزیز متاسفانه ما در زمینه شارژ گاز ماشین فعالیتی نداریم

  • سلام
    يك اسپيليت اوجنرال 30000 كه حالت گرمايش و سرمايش داره رو حدود 4 ماهه خريدم .
    الان ميخوام از حالت گرمايش استفاده كنم . بعد از انجام تنظيمات لازم روي كنترل(دماي 30 درجه و مود هيت) ، دكمه ي استارت رو ميزنم . كمپرسور شروع به كار مي كنه و بعد از سه چهار دقيقه پنل داخلي هم شروع به كار مي كنه . هوايي كه خارج ميشه گرماي لازم رو با توجه به دماي تنظيمي نداره . پس از چند دقيقه كمپرسور خاموش مي شه و پنل همينطور كار مي كنه و رفته رفته هوا گرماي لازم رو نداره و دماش كمتر و كمتر ميشه و چراغ ديفراست روي پنل روشن ميشه . ميخواستم راهنمايي بفرماييد.
    با سپاس

    • سلام
      حتما از یک متخصص بخواهید دستگاه را چک کند
      ممکن است از سنسور دما و یا تنظیم نبودن مبرد و در نتیجه اورلود کردن کمپرسور باشد

  • سلام کولراسپلیت ۳۲۰۰۰تراست دارم
    کولرسرویس شده گازگیری شده صدای خاصی هم نمیده مدت ۱۰سال هم داره کارمیکنه ولی ۲ساله که سرما وپرتابش کم شده دلیلش چیه؟
    ممنون

  • شارژ کولر رفتم به شیر سرویس شلنگ r22 میخورد ولی برچسب کولر r410 زده بود گفتم شاید تقلبیه همون r22 زدم…درست انجام دادم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ببخشید یه سوال دیگه داششتم
    ته کپسولم یک نیم کیلو گاز مونده چطور میشه تزریقش کرد؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *