تست فشار کمپرسور

تست فشار کمپرسور


تست فشار کمپرسور کولر گازی, نحوه تست و کارکرد آن

در برخی مواقع هنگامی که تعمیرکار کولر گازی ، سرویسکار اسپیلت و یا تعمیرکار داکت اسپیلت برای پیدا کردن عیب دستگاه شما در محل حاضر می شود پس از بررسی و عیب یابی به شما دلیل خرابی دستگاه را چنین شرح می دهد که کمپرسور کولر گازی یا اسپیلت دچار افت فشار شده است.

ممکن است شما تعجب کنید و بپرسید مگر کمپرسور هم فشار دارد که باعث افت فشار شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله
به طور کلی افت فشار در فیزیک و علوم مهندسی به اختلاف فشار بین دو نقطه از مسیر حرکت سیال گفته می‌شود که در اثر نیروهای مقاوم مانند اصطکاک ایجاد می‌شود.

وظیفه کمپرسور در کولر گازی این است که با ایجاد اختلاف فشار لازم ، جریان مبرّد(گاز کولر گازی ) را از یک قسمت سیستم به قسمت دیگر برقرار کند . در اثر وجود همین اختلاف فشار بین سمت فشار قوی و سمت فشار ضعیف است که مایع مبرّد از میان شیر انبساط به اواپراتور رانده می شود حال اگر این مقدار فشار بر اثر عوامل خارجی کاهش پیدا کند باعث افت فشار کمپرسور کولر گازی می شود و در نتیجه کولرگازی خراب می شود.

تست فشار کمپرسور کولر گازی
تست فشار کمپرسور کولر گازی

نحوه تست فشار کمپرسور کولر گازی

یکی از عمده ترین دلایل خرابی کولر گاز همان افت فشار کمپرسور می باشد که متاسفانه در صورتی که برای کمپرسور دستگاه شما چنین مشکلی پیش اید باید کمپرسور کولرگازی را عوض کنید که این برای شما ممکن است هزینه زیادی داشته باشد.

به همین علت بهتر است از یک تعمیرکار متخصص و با تجربه بخواهید تا کمپرسور شما را از روش های گوناگونی مورد بررسی و بازدید قرار دهد و عوامل دیگر مانند شیربرقی و مسدود شدن مسیر لوله های مویی را چک کند تا عیب کمپرسور به درستی تشخیص داده شود و عجولانه تصمیم به تعویض کمپرسور نکند. همچنین می توانید جهت تعمیر پکیج، تعمیر چیلر ، تعمیر مینی چیلر ، تعمیر فن کویل و تعمیر سردخانه  از ما کمک بگیرید.

اکثر تعمیرکاران با تجربه برای تست فشار کمپرسور از دو روش شایع استفاده می کنند که در اینجا به شرح این دو روش برای افرادی که قصد یادگیری نحوه تست فشار کمپرسور دارند را می پردازیم

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

آموزش تست فشار کمپرسور

در ابتدای کار شما باید گاز دستگاه را جمع کنید تا دستگاه خالی از گاز شود. قبل از انجام کار دلیل خالی کردن دستگاه را از گاز به مشتری توضیح دهید تا در اخر کار مجبور به انجام یک شارژ گاز اضافی به علت بروز مشکل نشوید.

بعد از خالی کردن کامل گاز کولر لوله‌ای ورودی و خروجی به یونیت را بازکرده و پنل بیرونی را آزاد کنید.حال شما از دو راه  می‌توانید به کم‌ فشار شدن کمپرسور و تست فشار کمپرسور کولر گازی بپردازید.

روش اول با استفاده از گیج مانوفیلد

در راه اول از روش اندازه گیری فشار دهش کمپرسور و استفاده از گیج مانوفیلد (گیج مانیفولد ابزاری است که برای شارژ گاز و تعمیر تجهیزات تبرید مورد استفاده قرار می گیرد. این گیج از دو قسمت فشار بالا(قرمز) و فشار پایین(آبی) تشکیل شده است.)می باشد. که معمولا این روش را به علت مختلف بودن انواع کمپرسور از نظر ظرفیت و مدل و اختلاف فشار توصیه نمی شود

روش دوم با کمک دست

در این قسمت به شرح روش دیگری از تست فشار کمپرسور می پردازیم .که بر روی اکثر کمپرسورها تست شده است .و نتیجه بخش  بوده .و یک روش کاملا اسانی می باشد که نیاز به هیچ ابزاری ندارد.

در این قسمت کار کولرگازی را در حالت سرمایش قرار داده و دستگاه را روشن کنید. تا کمپرسور کار کند انگاه دست یا انگشت خود را جلوی لوله خروجی دهش کمپرسور بگیرید. دقت کنید تست فشار را به‌هیچ‌عنوان در بیشتر از ۱۰ ثانیه ادامه ندهید در اینجا دو حالت وجود دارد.

الف : کمپرسور سالم است : در صورت سالم بودن کمپرسور شما به‌ اصلا نمی‌توانید دست خود را بیشتر از ۳ تا ۵ ثانیه جلوی آن نگه‌داشته به علت فشار زیادی که دارد و کمپرسور دست شمارا پس میزند

ب : کمپرسور افت فشار دارد: ولی اگر در این مدت شما فشار زیادی را روی دست خود احساس نکردید مطمئناً این کمپرسور دچار افت فشار شده و نیاز به تعویض دارد

رعایت چند نکته ایمنی هنگام تست فشار کمپرسور

رعایت نکات ایمنی همیشه در حین انجام کار یک امر بسیار ضروری می باشد .که باعث نجات جان شما می شود. در حین انجام تست فشار کمپرسور نیز لازم است. نکاتی را رعایت فرمایید تا به شما اسیب جانی وارد نکند.

دقت داشته باشید که ترمینال کمپرسور به صورتی طراحی‌شده است. که در صورت بالا رفتن فشار کمپرسور به هر علتی این ترمینال ترکیده و از ترکیدن خود کمپرسور جلوگیری می‌کند.

در تست فشار دقت کنید که حتماً موارد زیر را رعایت کنید .زیرا در صورت رعایت نکردن موارد زیر آسیب جدی به خود وارد خواهید آورد. این موارد بازندگی و جان شما در ارتباط است.

  1. حتماً قبل از تست فشار درپوش ترمینال را در جای خود محکم کرده و مهره آن را ببندید
  2. در هنگام انجام تست از عینک ایمنی استفاده کرده و سره خود را جلوی ترمینال کمپرسور قرار ندهید
  3. تست فشار را بیشتر از ۳ تا ۵ ثانیه ادامه ندهید

اگر شما به دنبال یک مرکز مجاز تخصصی جهت تست کمپرسور کولر گازی خود می گردید به ما اعتماد کنید . ما دارای تعمیرکارانی می باشیم که سالهاست در این زمینه فعالیت می کنند و دارای تجربه کاری درخشانی در زمینه عیب یابی و تعمیرات کولر گازی در انواع مدل ها و برندها می باشد .

خدمات سریع ، آسان و ارزان سرویس و تعمیر کولر گازی

3.6/5 - (7 امتیاز)

17 دیدگاه

  • با عرض سلام.
    ببخشید یه کولر ۳۰ هزار نو گری هست که از لحاظ گاز مشکلی نداره ،آمپرش هم خوبه ولی سرمادهی نداره.علت چیه؟؟؟

  • با سلام و خسته نباشید
    من یک کمپرسور کولر ال جی ۱۲۰۰۰ تعویض کردم همراه با شیر برقی به علت خرابی شیر برقی و سوختن کمپرسور الان روی سرمایشی خوب کار میکند ولی تا میزارمش روی گرمایشی افت فشار دارم و فشار مانی فولدم تا صفر می آید و کمپرسور زود داغ میکند علت آن چیست ؟

  • سلام خسته نباشید کمپرسور به شدت داغ درحال کار آنچنانکه نمیشود بدنه را لمس کرد وازطرفی دمای کابین را به سختی تا۱۴- می رساند آیا نیاز به تعویض کمپرسور دارد باید به حضورتون برسانم فریزر ازمایش نوفراست ۸کشو میباشد با سپاس فراوان

  • سلام.من کولر ۱۲ هزار دارم
    کمپرسور بعد ربع ساعت خاموش میشه فقط فن رو شن میمونه.فشار کمپرسور تقریبا ۱۰ میشه

    • سلام
      کولردوتیکه 30هزارکری خریداری کردم .حالا وقتی روشن میکنم بعدازافتادن روی دورکمپرسورفیوزبرق میپردوبرق قطع میشه. ازتعمیرکارپرسیدم گفت موتورسوخته آیادرسته

  • کولر اسپیلت ۱۲۰۰۰گری داشتم ،که کمپرسورش سوخت،پنل بیرون با یه وستپوینت عوض کردم،از لحاظ گاز شارژ شده بود،بعد از نصب کولر سرمای انچنانی ندهرد وظهرها فشار ضعیف آن تا 100psi
    میرسد

    • سلام
      فشار لوله برگشت زیاده، فشار کمپرسور چک شود و همچنین در صورت اطمینان از عملکرد کمپرسور لوله مویین را عوض کرده و طول ان نیز به وسیله متخصص تنظیم کنید.
      موفق باشید

    • فشار پاییم کولر گازی در ساعت ۱۲ تابستان 55psi مناسب است. بیشتر از این فشار باعث اختلال در سیستم تبرید میگردد.

  • سلام کولر استاده مارک وست پوینت صفر خریدم منتها بادش سرد نیست تعمیرکار گفت ک از کمپرسورشه ک ضعیفه
    ایا این ممکنه ک کولر صفر کمپرسورش ضعیف باشه
    قبل از نصب وکیوم انجام شده
    اواپرانور و کندانسور تمییز هستن
    کولر هم تو سایه اس
    حالا اگه مشکل کمپرسور باشه میشه جا اسکرال پیستونی گذاشت
    و اگه مشکلات احتمالی دیگه داره ممنون میشم رلهنمایی کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *