چیلر یکی از سیستم های سرمایشی است که برای خنک کردن آب و انتقال آن به وسایل تهویه مطبوع مانند فن کوئل، اهرم هوا، یونیت هیتر و غیره استفاده می شود. چیلرها می توانند از نوع تراکمی یا جذبی باشند که از روش های مختلفی برای تولید سرما استفاده می کنند.

در این مقاله به نحوه نصب و راه اندازی انواع چیلرها و نکات مهمی که باید در این زمینه رعایت کرد پرداخته می شود.البته باید توجه داشته باشید که برای ساخت چیلر ها نیاز به فردی متخصص و ابزارالات مخصوص می باشد البته باید توجه داشته باشید که شرکت فدک تهویه یکی از بهترین شرکت های خدماتی در این زمینه می باشد که کافی است شما با تماس و ارتباط با یکی از کارشناسان شرکت ، درخواست اجرا و نصب چیلر و مینی چیلر را داشته باشید تا در اسرع وقت در محل حضور یافته و با بهترین کیفیت چیلر شما را نصب کنند.

البته باید توجه داشته باشید که اجرای چیلر توسط شرکت فدک تهویه هزینه کمتری نسبت به خود شما دارد زیرا تنها با نصب نا صحیح چیلر ، عملکرد درستی نخواهد داشت ، همچنین می تواند به قسمت های مختلف دستگاه نیز آسیب رساند. پس اگر شما هم می خواهید بیشتر درباره این موضوع آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

انواع چیلر ها

چیلر یک دستگاه خنک‌کننده است که با استفاده از انتقال حرارت از آب یا مایع دیگری، هوای محیط را خنک می‌کند. چیلرها در ساختمان‌های بزرگ و صنعتی که نیاز به خنک‌کاری مداوم و یکنواخت دارند، کاربرد زیادی دارند. چیلرها می‌توانند به دو دسته تقسیم شوند:

چیلرهای هوا خنک و چیلرهای آب خنک. البته شما می توانید از چیلر های خانگی نیز استفاده کنید ، نصب چیلر خانگی یکی از راه هایی است که می توانید از آن برای سرمایش منزل خود استفاده کنید. چیلر خانگی معمولا از نوع مینی چیلر است که ابعاد و قدرت کمتری نسبت به چیلرهای صنعتی دارد و برای سرمایش فضاهای کوچکتر مناسب است.در صورتی که آشنایی زیادی با چیلر ها و مینی چیلر ها ندارید می توانید با تماس با کارشناسان شرکت فدک تهویه ، به پاسخ سوالات خود برسید.

رفع مشکلات الکتریکی چیلر توسط فدک تهویه
تعمیر برد الکتریکی چیلر

مراحل اجرای چیلر

اجرای چیلر شامل مراحل زیر است:

– انتخاب محل مناسب برای قرار گرفتن سیستم

– نصب و راه اندازی مبدل حرارتی، کمپرسور، پمپ، سیستم کنترل و سایر قطعات بصورت ترتیبی

– نصب و راه اندازی لوله کشی و شیرآلات برای اتصال چیلر به سیستم خنک کننده و گرمایشی

– تست و راه اندازی چیلر و بررسی عملکرد آن

– نگهداری و سرویس چیلر به صورت دوره ای

انتخاب محل صحیح جهت نصب چیلر و مینی چیلر در ساختمان

محل قرا گرفتن در ساختمان باید با توجه به نوع سیستم ، ابعاد و وزن آن، نیاز به تهویه و دسترسی به منابع انرژی و آب انتخاب شود و نباید تنها با داشتن جای خالی آنجا را برای نصب چیلر در نظر بگیرید. باید توجه داشته باشید که اولین و مهمترین گام برای نصب  ، انتخاب صحیح مکان برای اجرای آن است که به عملکرد و عمر دستگاه بسیار تاثیر می گذارد. به طور کلی، محل قرار گرفتن سیستم باید دارای ویژگی های زیر باشد:

– خشک و محافظت شده از رطوبت، گرد و غبار، نور مستقیم خورشید و سایر عوامل مضر

– صاف و محکم برای تحمل وزن چیلر و جلوگیری از لرزش و صدا

– دارای فضای کافی برای جابجایی و نصب قطعات چیلر و انجام سرویس و تعمیرات

– دارای دسترسی آسان به سیستم خنک کننده و گرمایشی و سایر تجهیزات مرتبط

– دارای دسترسی مناسب به منابع انرژی الکتریکی، گازی، آبی و غیره

نصب و اجرای چیلر توسط فدک تهویه
نصب و اجرای چیلر

داشتن نقشه نصب چیلر

نقشه نصب یک نقشه فنی است که نشان می دهد که چگونه چیلر و قطعات آن در محل قرار می گیرند و چگونه به سیستم خنک کننده و گرمایشی و سایر تجهیزات مرتبط متصل می شوند.نقشه به شما کمک می کند تا بعد از مدت ها اگر مشکلی برای سیستم یا اجزای آن اتفاق افتاد ، سریعا آن قطعه را پیدا کرده و رفع ایراد نمایید. نقشه باید شامل اطلاعات زیر باشد:

– مشخصات فنی و ابعاد چیلر و قطعات آن

– موقعیت و جهت چیلر و قطعات آن در محل اجرا

– مسیر و ابعاد لوله کشی و شیرآلات برای اتصال چیلر به سیستم خنک کننده و گرمایشی

– نوع و تعداد اتصالات و مهاربندها و پیچ ها و مهره ها و سایر لوازم

– نوع و تعداد سیم ها و کابل ها و دستگاه های کنترل و حفاظتی برای اتصال چیلر به منبع انرژی و سیستم کنترل

– نشانه ها و علائم راهنما و ایمنی برای نصب و راه اندازی

– نصب پایه چیلر:

پایه چیلر باید مطابق با ابعاد و وزن آن انتخاب و نصب شود. پایه چیلر باید محکم و مقاوم باشد و از تغییر شکل یا انحراف جلوگیری کند و در صورت وارد کردن ضربه نیز سریعا نشکسته و باعث از بین رفتن تعادل چیلر نشود. پایه سیستم باید دارای لاستیک یا پد ضد لرزش باشد بخصوص هنگام نصب چیلر در ساختمان باید از پدهای ضد لرزش استفاده کنید تا از انتقال ارتعاشات به ساختمان جلوگیری کند.

– نصب چیلر روی پایه:

چیلر باید با استفاده از جرثقیل یا وینچ روی پایه قرار داده شود. باید از تعادل و تراز بودن چیلر اطمینان حاصل کرد. باید از اتصالات برقی و آبی چیلر محافظت کرد و از آسیب دیدن آنها جلوگیری کرد. هنگام قرار دادن چیلر روی پایه باید بسیار احتیاط کرده و به آرامی آن را قرار دهید زیرا اگر احتیاط نشود ، احتمال آسیب زدن بسیار زیاد می باشد که هزینه های زیادی را برای شما خواهد داشت . البته شرکت فدک تهویه این کار را نیز برای شما آسان نموده و نیاز نیست شما کاری را انجام دهید و تنها با یک تماس ، سریعا چیلر شما را نصب خواهند کرد.

تعمیرکار با تجربه فدک تهویه در حال نصب چیلر
ساخت و اجرای چیلر

– لوله‌کشی چیلر هوا خنک :

لوله‌کشی چیلر هوا خنک شامل اتصال لوله‌های آب خروجی و ورودی چیلر به شبکه آب سرد و گرم ساختمان است. باید از لوله‌های مناسب و مقاوم استفاده کرد و از نشتی و برخورد آنها با اجسام تیز یا داغ خودداری کرد. باید از ولوهای تنظیم فشار و دما، فیلترهای ضد گرد و غبار، و شیرهای تخلیه هوا استفاده کرد. باید از ایزولاسیون لوله‌ها جهت کاهش اتلاف حرارتی و جلوگیری از تشکیل قطره آب اطمینان حاصل کرد. همچنین قبل از لوله کشی چیلر هوا خنک حتما حتما کل لوله ها را بررسی کنید تا سوراخی نیز در طول لوله وجود نداشته باشد.

– اتصال برقی چیلر:

از دیگر اتصالات چیلر ها اتصال برقی چیلر است که شامل اتصال کابل‌های برقی چیلر به تابلوی برق ساختمان است. باید از کابل‌های مناسب و مقاوم استفاده کرد و از آسیب دیدن یا برخورد آنها با اجسام تیز یا داغ خودداری کرد. باید از قطع کن های اضطراری، کلیدهای حفاظتی، و فیوزهای ایمنی استفاده کرد.

باید از تطابق ولتاژ و فرکانس برق چیلر با شبکه برق ساختمان اطمینان حاصل کرد. باید توجه داشته باشید که هنگام اتصال برق باید به شدت احتیاط کرد و بصورت صحیح اتصالات را بررسی کنید ، زیرا با اتصال اشتباه امکان برق گرفتی وجود داشته و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به شما وارد کند.

رفع ارور چیلر توسط تیم فدک تهویه
رفع ارور چیلر

– تنظیمات و راه‌اندازی چیلر:

تنظیمات و راه‌اندازی چیلر شامل تنظیم پارامترهای کنترلی چیلر مانند دمای آب خروجی، فشار کمپرسور، سرعت فن، و زمان روشن و خاموش شدن چیلر است. باید از رعایت دستورالعمل‌های سازنده چیلر در این مرحله پیروی کرد. باید از عملکرد صحیح و بهینه چیلر در شرایط مختلف محیطی اطمینان حاصل کرد.

نتیجه‌گیری

نصب چیلر در ساختمان یک فرآیند پیچیده و دقیق است که نیاز به تخصص و تجربه دارد. باید از رعایت اصول فنی و ایمنی در هر مرحله از کار اطمینان حاصل کرد. باید از انتخاب چیلر مناسب با نیازها و شرایط ساختمان توجه کرد.

باید از نگهداری و تعمیرات دوره‌ای چیلر جهت افزایش عمر مفید و کارایی آن اقدام کرد. شرکت فدک تهویه یکی از بهترین شرکت های خدماتی می باشد که با سرویس های دوره ای بعد از نصب چیلر شما را از هزینه های سرسام آور خرابی و تعمیر و یا تعویض باز می دارد پس فرصت را از دست نداده و از خدمات منحصر به فرد شرکت استفاده نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *